Hoezo goedkoop ?

Zakenreizen worden nog altijd duurder, ondanks de goedkopere vluchttarieven.

Door de scherpe concurrentie en de liberalisering van de luchtvaart in Europa krijgt de consument de indruk dat reizen met de dag goedkoper wordt. Dat is evenwel niet het geval voor de zakenreiziger.

Elk kwartaal berekent American Express een European Business Travel Index, een weerspiegeling van de reële kosten van zakenreizen. Amex analyseert daarbij de kosten van ruim 400 vliegverbindingen ( business class) tussen 800 steden evenals 800 zakenhotels in 56 steden wereldwijd. Wat blijkt ? In het eerste kwartaal van dit jaar steeg deze reisindex opnieuw.

De enige lichtpunten in het jongste onderzoek dat vertrekt vanuit het gezichtspunt van de Europese zakenreiziger zijn de prijzen voor hotelkamers in Zwitserland, Oostenrijk en Duitsland. Die gingen namelijk met 1 % naar beneden in vergelijking met het eerste kwartaal van 1996. Daartegenover staat dat hotelkamers in België, Groot-Brittannië en Italië met liefst 8 % de hoogte in gingen. Gemiddeld afficheerden hotels in het Midden-Oosten en de Verenigde Staten prijzen die op één jaar tijd met 10 % stegen.

De scherpste prijsstijgingen in de hotelsector komen uit het Indiase Mumbay, waar een kamer in een businesshotel begin dit jaar 15 % méér kostte dan begin 1996, en uit Chicago, waar de prijzen zelfs met ruim één vierde omhoogschoten. Het spel van vraag en aanbod is verantwoordelijk voor deze prijsstijgingen. Vooral Amerikaanse zakenhotels konden het afgelopen jaar heel fraaie bezettingsgraden voorleggen.

Het meest opmerkelijke uit de recente Amex-cijfers zijn echter de prijsstijgingen in de luchtvaartsector. Hier dus geen dalende tarieven, ondanks alle heisa rond spotgoedkope economy-tickets, low cost carriers of andere discounts. Integendeel. Zo blijkt uit de index dat een businessticket nu gemiddeld 5 % meer kost dan begin 1996. Vliegen van en naar het Midden-Oosten werd zelfs 8 % duurder.

Opvallend is ook dat uit vergelijkingen met 1995 blijkt dat de Britse vliegtarieven over twee jaar met liefst 20 % stegen. Volgens de samenstellers van de index moeten stijgende prijzen voor vliegtuigbrandstof en de sterkte van de Amerikaanse dollar als grote schuldigen worden aangewezen voor de hogere vluchttarieven.

Alles bij elkaar betekenen deze resultaten de grootste indexsprong sinds Amex in 1996 met dit monnikenwerk begon. Maar er zou beterschap op komst zijn. De samenstellers voorzien immers stabiliteit voor de brandstofkosten en vermoeden dat in een aantal landen de hotelprijzen nu op een absolute piek zitten.

MARK VRIJENS

Chicago Prijzen van zakenhotels in Chicago stegen met 25 % in vergelijking met begin 1996.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content