Hoeden passen bij Christophe Coppens

“Een vrouw kan drie dingen maken uit niets: een hoed, ruzie en een slaatje,” poneerde begin vorige eeuw de Amerikaanse multimiljonair John Rockefeller. Daarmee is hoedenmaker Christophe Coppens, die net zijn eerste zaak opende in Brussel, het grondig niet eens.

“De tijden zijn veranderd. Een hoed maken is niet niks,” aldus Christophe Coppens in zijn gedroomd pand voor hoeden, met veel etalages, op de hoek van de Dansaertstraat en de Leon Lepagestraat. De zaak in Brugge is intussen gesloten. Eén winkel is meer dan genoeg, vindt hij. Die van Brussel vervangt die van Brugge.

“Wij gebruiken bij het hoedenmaken totaal andere technieken dan vroeger. Zelf ontwikkeld, maar gebaseerd op oude technieken. Ook de materialen zijn veranderd. We werken met zijdevezels en diverse nieuwe materialen,” aldus Christophe Coppens die volgend jaar tien jaar actief is in de mode. Na zich een stevige reputatie verworven te hebben in het creëren van karaktervolle hoeden – hij ontwierp hoeden voor de modeshows van Yamamoto, Lolita Lempicka en Guy Larouche – houdt hij zich naast het ontwerpen van hoeden, sinds twee jaar onledig met het ontwerpen van objecten voor het interieur. De eerste reeks van 25 objecten staan tentoongesteld in een aparte ruimte in de hoedenzaak. Voor de productie ervan heeft hij samengewerkt met Royal Boch in La Louvière. Het glaswerk wordt in Praag gemaakt.

Onder verschillende hoeden.

Het clienteel van Coppens varieert van mensen die sparen om zich een handgemaakte hoed te kopen en bruiden die eens iets anders willen, tot dames uit de hoogste kringen. Hij spreekt er niet graag over, want én het hof én Coppens zijn in deze gesteld op discretie: hij werkt inderdaad ook voor de koninklijke familie. Intussen is het een publiek geheim dat Coppens de hoed en de stola ontworpen heeft die van prinses Astrid de meest glamoureuze vrouw in de suite maakten bij het huwelijk van Filip en Mathilde. Prinses Astrid droeg toen een soort Russische toque van konijnenvilt met ingewerkt konijnenbont. De stola was van hetzelfde materiaal. Het moet niet gezegd dat het grootse hoedendefilé op de prinselijke bruiloft een nieuwe begeerte naar hoeden gewekt heeft.

Er zijn natuurlijk altijd hoedenfreaks geweest. Mensen die een hoed kopen, meer om te hebben dan om te dragen. Daarnaast heb je de mensen die ieder seizoen een hoed willen. Nu de mode kleuriger is geworden, kopen ze makkelijker een zachtgele sjaal of een lentegroen hoedje. “Vison, grijs, zwart en ecru blijven de toppers,” zegt Coppens. “Kleur begint langzaam door te sijpelen. Maar het is niet zo dat iedereen die binnenkomt een roze hoed wil. De meest interessante mensen zijn zij die belangstelling hebben voor een hoed; niet als statussymbool, maar omdat ze ‘m heel mooi vinden.”

Goedkoop is anders, al heeft Coppens ook vanaf 1500 frank mutsen en sjaals, of een organza vakantiehoedje. Maar door de band betaal je 6000 tot 7000 frank voor een handgemaakte hoed. Dat zijn de goedkoopste. “Er zijn er die 55.000 frank kosten en die verkopen we ook. Als daar honderd met de hand gemaakte en beschilderde bloemetjes op zitten, is dat niet zo’n buitensporig bedrag. Ik heb zojuist ook een heel duur stuk verkocht aan een bruid. Bijzondere aandacht gaat trouwens naar de bruid en het vrouwelijk gevolg. Voor de hoeden is er keuze tussen maatwerk en unieke, op het lijf geschreven ontwerpen.”

Architectuur.

De winkel is een intimistische ruimte voor de mensen binnen, met een ronde zetel waar meneer of de vriendinnen kunnen wachten en helpen keuren. De ruimte heeft een ellipsvorm met een koepel erboven. Ontworpen door het architectenbureau L’Escaut. Het bureau ontwierp reeds Le Musée de la Photographie in Charleroi en het Cyber Theater te Brussel. In de zaak van Coppens hebben alleen de nissen-etalages contact met de buitenwereld. Zij wijken af van de elliptische vorm en geven de indruk naar buiten te willen ontsnappen. De hoedjes ook. Een rozerode wolk van een hoedje van 17.000 frank was de eerste ochtend na de opening al de deur uit. In handen van een mevrouw die er op slag verliefd op was. “Helemaal met de hand gemaakt, een uniek stuk, met de hand gekleurde bloemen. Zo’n hoedje koop je niet om er iedere dag mee op straat te lopen,” zegt de verkoopster.

Info: (02)538.08.13

Stany Hemiger

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content