Hoe zorgt Lenovo voor een stimulerende bedrijfscultuur?

Yang Yuanqing, CEO van Lenovo © GF

In 2009 werd Yang Yuanqing voor de tweede keer CEO bij Lenovo, de Chinese producent van pc’s, tablets, slimme telefoons en andere consumentenelectronica. In het Amerikaanse managementblad Harvard Business Review (HBR) legt hij uit hoe hij Lenovo weer op het juiste spoor zette, mede dankzij zijn visie op bedrijfscultuur.

Lenovo deed eerder dit jaar twee opvallende overnames: de afdeling goedkope servers van IBM en de smartphonemaker Motorola Mobility van Google. De overnames passen in de strategie die computerwetenschapper Yang Yuanqing sinds 2009 uittekent: zich richten op de kernmarkt van pc’s, maar tegelijk sterker worden in groeimarkten zoals slimme telefoons of de cloud.

Volgens HBR heeft Yang Yuanqing een broertje dood aan sterke hiërarchische structuren en geeft hij zijn medewerkers veel autonomie. De bedrijfscultuur van Lenovo berust op deze drie pijlers:

1 Iedereen is een drijvende kracht: Lenovo moedigt zijn medewerkers aan om zoveel mogelijk zelf problemen op te lossen.

2 Iedereen doet wat hij belooft: een werknemer die zich verbindt tot iets, moet zich daaraan houden.

3 Iedereen is een pionier: de CEO houdt maandelijks een brainstormsessie met zijn onderzoeks- en ontwikkelingsteam, waarin één onderwerp centraal staat. Een vijfde van het budget van de O&O-afdeling is flexibel, zodat de teamleden zelf kunnen beslissen waaraan het wordt besteed.

Benny Debruyne

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content