Hoe krijg je goeie reviews op het internet?

Op websites voor restaurants, hotels, zoekertjes of zelfs een bouw- en renovatiesite is de feedback van gebruikers essentieel om vertrouwen te creëren bij klanten en om de prestaties van restaurants, hotels of aannemers te beoordelen. In het Nederlandse zakenblad Emerce legt James Stoppelman, CEO van de Amerikaanse recensiesite Yelp, uit hoe je goeie recensies krijgt.

U kunt zich hiernaast abonneren op de nieuwsbrief Bizz By Mail en zich uitschrijven door hierboven te klikken op de tab ‘registreren’ of ‘registratie wijzigen’.

Hou de eigen content zo goed mogelijk. Yelp ontwikkelde daarom een filter die recensies die niet objectief zijn, geen meerwaarde hebben of niet eerlijk zijn, verwijdert. “Dat is zo’n 25 procent die we niet publiceren, maar elders – niet zichtbaar voor mens of bot – opslaan. We moeten daar streng in zijn. Zeker als je bedenkt dat een hogere sternotering op Yelp van invloed kan zijn op de omzet van een bedrijf.”

Maak het leuk om een recensie te schrijven. “Reviewers moeten het altijd plezierig vinden om een recensie te schrijven,” zegt Stoppelman in het februarinummer van Emerce. “Zowel op desktop als mobiel. Als dat zo is, krijg je kwalitatief goede content die betrouwbaar en authentiek is. Google dacht daar een paar jaar geleden nog heel anders over, totdat ze inzagen dat je weinig hebt aan spamachtige of kwalitatief minder goede reviews.”

Yelp is actief in 24 landen, telt 1700 werknemers, waarvan de helft verkopers, maar maakt nog geen winst. Het bedrijf investeert een aanzienlijk deel van de 289 miljoen dollar, die het recent ophaalde door aandelen te verkopen, in zijn verkoopafdeling. Tachtig procent van de inkomsten komt immers van de verkoop van lokale advertenties, waarmee het bedrijf een concurrent is van Google.

Benny Debruyne

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content