Hoe je de Fransen een etiket opplakt

Eric Pompen Eric Pompen is redacteur van Moneytalk

De Wommelgemse etikettenfabrikant Bopack koopt één van zijn grootste Franse concurrenten op. En investeert fors in slimme barcodes.

Global market, local supply. Dat is het adagio in onze sector,” zegt Marc Boehlen (53). Sinds hij zijn broer twee maanden geleden uitkocht, is Marc Boehlen de enige roerganger van het etiketteringsbedrijf Bopack uit Wommelgem. “We streven naar schaalvergroting. Door de globalisering is er geen andere manier van overleven. Internationale groepen centraliseren hun aankoop en geven de voorkeur aan één solide en vaste leverancier van hun etiketten.”

Boehlen voegt ook de daad bij het woord: hij neemt Société Luck – de nummer drie in Frankrijk – over. Het bedrijf telt honderd werknemers en haalt een omzetcijfer van 650 miljoen frank, maar een overnamebedrag werd niet bekendgemaakt. Samen met Pago (Duitsland) en Avery (Nederland) behoort Bopack nu tot de topdrie in Europa. De groepsomzet van 3,4 miljard frank (prognose voor 2000) wordt door 525 personeelsleden bij elkaar gewerkt, met een productiecapaciteit van 50 miljoen vierkante meter.

De activiteiten zijn onderverdeeld in twee afdelingen met respectievelijk vijf en vier dochterbedrijven. Bopack Labels omvat de drukkerijen Bopack Labels (Wommelgem), France Etiquette (Angers), Bopack TEA (Rouen), Bopack TEA Ouest (Lorient) en Société Luck. Bopack Systems levert de hardware en software voor automatische etiketteermachines via zijn dochters Labelling, Coding, Packaging Robotics en Data Handling.

Het overgenomen Luck is gespecialiseerd in zeefdruktechnieken voor cosmetica en farmacie. Bopack dan weer legt zich vooral toe op de voedingssector en de petrochemie. Boehlen: “Samen dekken we nu alle sectoren, zowel in het westen als in het oosten van Frankrijk. We vertegenwoordigen 10% van de nationale markt. Tegen het einde van dit jaar willen we ook een verkoopkantoor in het zuiden.” Dankzij de overname zet Bopack ook onrechtstreeks voet aan wal in Duitsland, want Luck exporteert 30% van zijn producten naar onze oosterburen.

Kapitaalverhoging van 600 miljoen

Op 1 januari 2001 neemt Jean-Philippe Chauvière de leiding over alle Franse vestigingen. Samen met Erik Van Pottelbergh – verantwoordelijk voor de drukkerijen in de Benelux – en Jean-Jacques Schormans – directeur van Bopack Systems – zit hij in het executive committee , het hoogste beslissingsorgaan van de groep onder leiding van voorzitter Marc Boehlen.

Tegen begin volgend jaar komt er een financieel directeur bij. Wie, is nog niet duidelijk. In maart 2001 start dan de nieuwe fabriek van Bopack TEA in Rouen op met twintig productielijnen, die dag en nacht draaien. De investering bedraagt meer dan 250 miljoen frank.

Bopack gaat ook in nieuwe technologie investeren. In de lente van 2000 lanceerde de Antwerpse groep de eerste intelligente barcodes. Boehlen: “Door een computerchip in een etiket in te planten, kun je een gelabeld product van fabricage tot eindconsumptie volgen. Alleen moet het systeem nog worden gestandaardiseerd, zodat je er overal ter wereld mee kan werken. Wij kunnen zowel de etiketten als de systemen én de logistieke steun leveren.”

Het geld voor al die investeringen vond Bopack bij twee internationale investeringsmaatschappijen, Halder en Sofindev. In Sofindev zijn de financiële holding Sofina, de warenhuisketen Colruyt en de familie Vanmoerkerke verenigd. In ruil voor een minderheidsparticipatie schreven de twee investeerders in op een kapitaalverhoging van 600 miljoen frank in het etikettenbedrijf. Marc Boehlen: “Zij engageren zich voor vijf tot zeven jaar. Tegen die tijd moeten we de beslissing nemen om al dan niet naar de beurs te gaan. Maar we nemen geen overhaaste beslissingen.”

eric pompen

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content