Hoe Japanse chips naar België komen
De chips van het Japanse merk Koike-ya zijn nieuw in België. De promotie in de supermarkten moet het product bekendmaken bij de consument.
De introductie van de chips van het merk Koike-ya in België in maart ging toevallig samen met een enorme aardappelenschaarste in Japan. Door tyfoons was de oogst compleet mislukt en kostten zakjes chips er even meer dan 10 euro. Koike-ya kon hier tegen normale prijzen zijn chips introduceren, omdat de chips in Europa worden bereid met lokale aardappelen, volgens een Japans recept.
“We zitten hier op een berg aardappelen”, zegt Luk Morren, die de chips voor Koike-ya introduceert in België. “Het zou niet logisch zijn aardappelen of chips vanuit Japan te laten overkomen, temeer omdat het klimaat zich er niet toe leent en er ongeveer twee maanden per jaar schaarste kan zijn. We zijn zelfs aan het bekijken of we geen chips in bulk naar Japan kunnen sturen tijdens die moeilijke maanden.”
Omgekeerde beweging
“Ongeveer tien jaar geleden was ik verantwoordelijk voor de export van een aantal Europese merken naar Japan”, zegt Morren. “Ik besefte dat de omgekeerde beweging minstens even interessant was. De Aziatische keuken, en zeker de Japanse, is hier hot. De enorme populariteit van sushi is daar een mooie illustratie van. In 2015 kon ik Koike-ya overtuigen om in België zijn chips te lanceren. Het is een belangrijke speler in Japan met een omzet van 244 miljoen euro. Toen is het voorbereidende werk gestart: het op punt stellen van de smaak. De versie voor België is iets zoeter dan de chips in Japan. Daar zien de pakjes er eigenlijk vrij westers uit, de verpakking voor de Belgische markt heeft meer Aziatische elementen en valt daardoor goed op.”
5000 supermarkten
“We zijn aanwezig in tien landen in Europa. In België hebben we een contract met Delhaize. We zijn een premiummerk, en dat past goed in het assortiment van die keten. De onderhandelingen verliepen vlot en we zijn tevreden over de lancering. De verkoop kwam al op gang voordat er promotie voor was gemaakt. En sindsdien zit de verkoop in stijgende lijn. De promotie beperkte zich tot nu tot een periode waarin ze ook aan kassa lagen en promotiemateriaal aan het rek.
“De volgende stap is mensen te laten proeven in de winkel. Reclame, zoals radiospotjes, is voor een latere fase. Om die marketinginvestering optimaal te doen renderen moeten mensen er eigenlijk de volgende dag mee in de winkel in contact komen. In de praktijk betekent dat een product dan voorradig moet zijn in 5000 van de ongeveer 10.000 supermarkten en winkels in België. De meest bezochte 5000, voor alle duidelijkheid. Die zorgen voor ongeveer 80 procent van de omzet.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier