Hoe herkent u onbekende businessproblemen?
In zijn jongste nummer maakt het Amerikaanse managementblad Harvard Business Review een onderscheid tussen drie niveaus van problemen. Managers denken vaak onterecht dat een probleem van niveau 2 (de hypothese) al niveau 3 (de grote onbekende) is. Hoe houdt u ze uit elkaar?
U kunt zich hiernaast abonneren op de nieuwsbrief Bizz By Mail en zich uitschrijven door hierboven te klikken op de tab ‘registreren’ of ‘registratie wijzigen’.
Niveau 1: bekend probleem
-U bent sterk vertrouwd met klant en markt.
-U heb een duidelijk idee van wat de toekomst brengt.
-U weet precies wat het businessprobleem is.
-Traditionele gegevens en analyses helpen u om het probleem op te lossen.
Voorbeeld: de vakantieverkoop is minder dan verwacht omdat er minder klanten in de winkels waren door het goede weer. Als u de tv-reclame met x verhoogt en korting geeft, zal de verkoop opveren.
Niveau 2: de hypothese
-U bent redelijk vertrouwd met klant en markt.
-U kunt zich een hele reeks mogelijke oplossingen voorstellen.
-U hebt een idee van het probleem en hebt zoiets al eens meegemaakt.
-U kunt een aantal hypotheses opstellen en deze testen.
-U weet welke gegevens en analytische modellen u nodig hebt om het probleem op te lossen.
Voorbeeld: de winkelverkoop is gedaald ondanks investeringen in meer verkopers. Er zijn verschillende mogelijke verklaringen en u bent in staat om alle hypotheses te testen.
Niveau 3: de grote onbekende
-U bent zeer onvertrouwd met klant en markt.
-U hebt geen goed idee van mogelijke oplossingen.
-U hebt dit type probleem nog nooit op uw weg gevonden.
-U hebt geen hypotheses die u kunt testen.
-De gegevens en modellen die u gewoonlijk gebruikt, zijn van geen nut.
Voorbeeld: het bedrijf stoomt de ene na de andere innovatie klaar, maar de productlanceringen leiden niet tot groei.
Benny Debruyne
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier