Hoe advocatenkantoor Eubelius maatschappelijk verantwoord onderneemt
Er wordt veel nagedacht over maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO), maar de praktische uitwerking staat nog in de kinderschoenen. Zo pakt advocatenkantoor Eubelius het aan.
“We onderscheiden verscheidene types van acties”, vertelt Marieke Wyckaert, hoofd van de corporate praktijk van Eubelius. “Zo verlenen we pro-bonoadvies aan enkele vzw’s. Daarvoor rekenen we niets aan, of maar een percentage van de normale fee.” Daarnaast doet het kantoor aan sponsoring: geld in ruil voor publiciteit en zichtbaarheid, zoals de steun aan de Legal Run. “De derde tak is die van het mecenaat en liefdadigheid. Zo ondersteunen we culturele initiatieven. De vierde tak is onze interne werking. We proberen voor onze mensen een omgeving te creëren waarin ze prettig en ecologisch verantwoord kunnen werken.”
Elk kwartaal roept Eubelius zijn team samen dat zich bezighoudt met corporate social responsibility. Daarin zitten zo’n twintig vrijwilligers, zowel advocaten als personeelsleden. Ze overlopen de lopende projecten en bespreken mogelijke nieuwe initiatieven. Wyckaert: “Als het om sponsorbedragen van 5000 euro en meer gaat, leggen we de voorstellen ook nog voor aan onze raad van bestuur.”
Bij sponsoring en mecenaat is vooraf in te schatten hoe groot de investeringen zijn, maar bij pro-bono werk ligt dat anders. Het gaat vaak om langlopende en arbeidsintensieve projecten. “We willen een duidelijk beeld krijgen van wat Eubelius verzet aan werk voor corporate social responsibility”, zegt Jean-Marc Gollier, geassocieerd partner van Eubelius. “Zo weten we dat we het afgelopen jaar voor een van onze pro-bonopartners al voor 15.000 euro aan werk hebben geleverd. We willen open communiceren over de kosten van wat we in dat domein doen. Dat is een belangrijke oefening die we voor al onze pro-bonoactiviteiten willen ontwikkelen.”
“Ons team wil de inspanningen van Eubelius in corporate social responsibility uitbouwen binnen een streefbudget”, zegt Wyckaert. “Het moet om een redelijke norm gaan, vastgesteld afhankelijk van ons zakencijfer, dat nu zowat 33 miljoen euro bedraagt. Vandaar ook de behoefte om een goed beeld te krijgen van het volume en van de waarde van het pro-bonowerk.”
Gollier: “Laten we eerlijk zijn. We werken met een goede marge. Laten we daar een deel van besteden aan maatschappelijk goede doelen, om duidelijk te maken dat alle geledingen van Eubelius meetimmeren aan de sociale oriëntatie van het kantoor. Die inspanningen zijn uitdrukkelijk niet bedoeld als een vorm van fiscale optimalisatie, noch als een bedekte vorm van kostenbesparing.” Wyckaert vult aan: “Misschien dat we op termijn ook rekening houden met een fiscaal voordeel, maar vandaag is dat bij Eubelius absoluut geen motivering om bezig te zijn met corporate social responsibility.”
Aart De Zitter
Tijdens de zomermaanden krijgt u de Bizz By Mail-nieuwsbrief op maandag, woensdag en vrijdag in plaats van elke weekdag.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier