Historisch slecht jaarbegin voor Belgische kledingwinkels
De Belgische kledingwinkels beleven het slechtste jaarbegin sinds 2011. Op de covidjaren 2020 en 2021 na, lag het verkoopvolume in het eerste kwartaal op het laagste niveau in 13 jaar. Dit melden De Tijd, Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg vrijdag, gebaseerd op cijfers van het Belgische statistiekbureau Statbel. Een pluspunt voor consumenten: de koopjesperiode start maandag met stevige kortingen.
In vergelijking met de eerste drie maanden van vorig jaar daalde de verkoop in modewinkels met 3 procent. Sinds 2022 – een recordjaar door de terugkeer van klanten na de pandemie – is het verkochte volume voortdurend gedaald.
Voor het tweede kwartaal is er weinig hoop op verbetering. Hoewel Statbel nog geen volledige cijfers heeft, daalde het verkoopvolume in april met 10,5 procent ten opzichte van dezelfde maand in 2023. Dit maakte april 2024 de slechtste sinds 2008 en de grootste terugval ten opzichte van een jaar eerder sinds de start van de metingen in 2006.
Aandeelkoers H&M gekelderd
Het aantal modewinkels in Vlaanderen is de afgelopen tien jaar met 22 procent gedaald tot ongeveer 9.000 vestigingen, volgens data van het bureau Locatus. Zelfstandige zaken en Belgische familiebedrijven staan onder grote druk. E5, JBC en Cassis Paprika hebben de afgelopen jaren filialen gesloten. De schoenwinkelketen Bristol balanceert op de rand van een faillissement en dreigt na bijna 100 jaar te verdwijnen.
Ook internationale ketens blijven niet gespaard. De Belgische vestigingen van Scotch & Soda en Esprit zijn recent failliet gegaan. H&M kelderde donderdagochtend nog met 15 procent op de beurs na een winstwaarschuwing.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier