HISTORIEK

Eric Pompen Eric Pompen is redacteur van Moneytalk

LABELS, MAAR OOK SYSTEMEN.

De oorsprong van het familiebedrijf Bopack gaat terug tot 1939. Frederic Boehlen – van Zwitserse origine en vader van de huidige eigenaars – begon toen in Deurne met de productie van loden waarborgzegels, vooral voor de vleesindustrie. Geleidelijk legde de onderneming zich toe op etiketten.

De naam Bopack – een samentrekking van Boehlen en packaging – ontstond in 1969. De onderneming telde twee divisies: Labels (drukkerij) en Systems (etikettering en codering). Elf jaar later namen twee zonen van Frederic Boehlen – een derde zoon, Paul Boehlen, is nu vice-president van Aviapartner – Bopac over. Het bedrijf haalde toen een omzet van 90 miljoen frank en stelde vijftig personeelsleden tewerk. Marc Boehlen kreeg het etiketteringsbedrijf en het financieel departement onder zich, terwijl Luc Boehlen zich op de verkoop van de apparatuur en productinnovatie toelegde (zie kader: Intelligent etiket). Samen specialiseerden zij zich in zelfklevers voor de industrie.

Luc Boehlen: “De complementariteit tussen Labels en Systems is de grote troef van Bopack. Bovendien beschikt de systeemafdeling over drie extra divisies (codering, robotics en logistics). Zo kunnen wij onze cliënteel totaaloplossingen bieden voor al hun identificatie- en etiketteringsproblemen.”

Jaarlijks steeg het omzetcijfer met gemiddeld 25%. Sinds 1986 bevindt het hoofdkwartier zich langs de autosnelweg in Wommelgem. Twee jaar geleden verhuisde de systeemafdeling naar een afzonderlijke eenheid aan de overzijde van de E313 (Antwerpen/Hasselt).

Vandaag telt de groep vijf productie-eenheden in België en Frankrijk, en twee verkoopkantoren (Nederland, Frankrijk). Samen realiseerden zij in 1997 een geconsolideerde omzet van 2,5 miljard frank met 385 personeelsleden.

Een greep uit het – hoofdzakelijk multinationale – klantenbestand: L’Oréal, Estée Lauder, Esso, Total, Nestlé, Pasteur, SmithKline Beecham, Procter & Gamble, Unilever, Johnson & Johnson. De verdeling per sector van de Bopack-groep ziet eruit als volgt: voeding (38%), cosmetica (21,5%), farmacie (17%), petrochemie (14,5%) en diversen (9%). Het aandeel van de geneesmiddelenindustrie zal in 1999 klimmen tot 20 à 25%.

Eric Pompen

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content