Hip Oostende
Met The Crystal Ship heeft Oostende een klepper van een stadsfestival gelanceerd. Voor de derde keer stelde curator Bjorn Van Poucke een programma samen met streetart in de badstad.
Afgelopen weekend trok de opening van The Crystal Ship veel volk naar Oostende. Ook voor de vernissage waren heel wat nieuwsgierigen op pad om de artiesten live aan het werk te zien. Restanten van de vorige edities, zoals de monumentale kop in sloophout van STROOK, zijn nog altijd hippe bakens in Oostende (foto). Ze bewijzen hoe streetart de rafeligste badstad van België kan dynamiseren. Ook de lokale ondernemers hebben dat begrepen en springen mee op de kar. The Crystal Ship is in korte tijd een vaste waarde geworden.
Ook dit jaar fungeren tientallen Oostendse gevels als canvas voor urban artists van over de hele wereld. Zij beperken zich niet tot de populairste plekken, waar de meeste mensen passeren. Ook in gewone woonbuurten laten ze vaak werken achter. Terwijl streetart bij de meeste mensen aan graffiti doet denken, maken de artiesten ook muurschilderingen en vaak complete kunstinstallaties met een diepere boodschap. Zo installeerden de Iraanse broers Icy & Sot een politiek geëngageerd werk op het strand vlak bij het Casino: een hek met een deur en prikkeldraad. Met hun video’s, stencils en installaties in de openbare ruimte schoppen ze de wereld een geweten: ze reflecteren over de vluchtelingencrisis, de decadentie van de financiële wereld, de klimaatopwarming of de macht van de Amerikaanse wapenlobby. The Crystal Ship maakt duidelijk dat streetart een volwassen, maar toegankelijke kunstvorm is, die veel verder gaat dan wat tags op gevels spuiten.
Het Ensorinstituut is dit jaar een van de trekpleisters met twee muurvullende werken van de bekende kunstenaarsformatie Colectivo Licuado uit Uruguay en de Belg Matthew Dawn. Johannes Verschaeve, de frontman van de Oostendse rockgroep The Van Jets, waagt zich aan zijn eerste streetartwerk.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier