Het walhalla voor boekhouders
Christophe de Peñaranda ontwikkelde in zijn studententijd Becompta.be. Zes jaar later trekt de portaalsite voor financiën, boekhouding en de oprichting van een bedrijf 300.000 tot 500.000 bezoekers per maand. Samen met zijn toekomstige echtgenote probeert de autodidact het succesrecept in andere sectoren over te doen.
Becompta.be biedt meer dan 20.000 pagina’s gespecialiseerde content over financiën en boekhouding in België: dossiers, definities, een forum, een jaarboek en werkaanbiedingen. Naast die gratis content vinden bezoekers er een webshop met boekhoudsoftware en vakboeken. En Becompta haalt ook inkomsten uit gerichte Google-advertenties.
“We krijgen geregeld vragen van mensen die denken dat ze op een site van de federale overheid terechtgekomen zijn. Die mensen verwijzen we door naar de FOD Financiën”, zegt Christophe de Peñaranda, oprichter van Becompta. Wie op Google een financiële zoekterm intikt, vindt Becompta vaak boven aan de lijst met zoekresultaten. Wellicht verklaart dat het officiële tintje van de site.
De Peñaranda is een kei in zoekmachineoptimalisatie (search engine optimization, SEO). “In het laatste jaar van de middelbare school raakte ik geïnteresseerd in statistieken en zoekmachineresultaten. Ik maakte miniwebsites over specifieke thema’s en probeerde ze hoog te doen scoren”, herinnert hij zich. De belangstelling voor SEO dreef hem ertoe om tijdens zijn hogere studies met Becompta te beginnen. Hij zette samenvattingen van zijn boekhoudcursussen aan de handelshogeschool Ephec online. Maar algauw merkte hij dat de financiële items op belangstelling konden rekenen. “Ik begon dus content toe te voegen: korte dossiers, definities. Daarna lanceerde ik een forum om mensen samen te brengen in een community.” In 2007 behaalde De Peñaranda zijn diploma. Vastbesloten om van zijn hobby zijn beroep te maken, richtte hij meteen een eigen bedrijf op, Web Strategy. Hij stortte zich op de verdere uitbouw van Becompta en de bijbehorende community. Een paar jaar later voegde hij er ook een webwinkel aan toe. Een tijdvreter, zo bleek: “Een winkel betekent klanten en telefoontjes. Ik moest mijn programmeerwerk regelmatig onderbreken en kon niet meer alles alleen doen.”
De ultieme relatietest
Dat was het moment waarop Caroline de Prince, inmiddels zijn verloofde, in het project stapte. Ze werkte op de marketingafdeling van een bedrijf en had zin in iets anders. Sinds een jaar en vier maanden werkt ze als bediende bij haar toekomstige echtgenoot. Op de vraag of de vermenging van privé- en beroepsleven niet voor problemen zorgt, reageert ze fel: “Ik zou zelfs zeggen dat het ons dichter bij elkaar brengt, omdat we nu ook een professionele passie delen.” En haar ‘baas’ is blij dat Caroline voor een kritische blik op zijn werk zorgt.
“We kunnen onze agenda en vakanties op elkaar afstemmen”, aldus De Prince. “Maar het is onmogelijk om de stekker meer dan twee of drie dagen volledig uit te trekken. We moeten voortdurend alert zijn en checken wat er op onze websites gebeurt. En uiteraard vertellen we het elkaar meteen als we een idee krijgen, kantooruren of niet.”
Ieder zijn bureau
Een van de geheimen van hun succes is ongetwijfeld de strikte taakverdeling. Dat gaat ver: in m-Village, het Brusselse ICT-bedrijvencentrum waar Web Strategy is gevestigd, hebben de twee zelfs een apart bureau. “Zo kunnen we ons concentreren op onze sterke punten: Christophe houdt zich uitsluitend bezig met programmeren, SEO en het analyseren van het surfgedrag.” Als de gelegenheid zich voordoet, treedt hij ook op als consultant. Hij probeert dan te begrijpen hoe de business van zijn klanten in elkaar zit om hun websites te optimaliseren en hun bezoekersaantallen te verhogen. Het uiteindelijke doel is om de bezoekers tot kopen aan te zetten. Het commerciële en administratieve deel van het werk is in goede handen bij marketingspecialiste De Prince. Zij beheert ook de webcontent en stelt gespecialiseerde dossiers en definities op.
Dynamische content
Het duo koopt gespecialiseerde boeken en gebruikt diverse bronnen om de best mogelijke informatie te geven. Als het onderwerp te technisch is, schakelen ze professionals in. Een belangrijk deel van de inhoud wordt echter online geplaatst door de surfers zelf. Sommigen investeren veel tijd in het natrekken van informatie of het beantwoorden van vragen. De site is interactief. Zoals het bij een community hoort, kan iedereen forumbijdragen leveren of wijzigingen voorstellen. Voor het beheer van de community kan Becompta ook rekenen op vier vrijwillige moderatoren. Dat zijn experts die hun kennis delen met de forumbezoekers.
Ervaring uitspelen
Web Strategy besloot ook websites te bouwen voor derden. Het recept blijft hetzelfde: één thema, gespecialiseerde dossiers en een community. Vorige maand lanceerde het koppel een nieuw platform in een heel andere sector. De naam geven ze liever nog niet prijs. “De website zit nog in de testfase. Het zou trouwens kunnen dat we de naam veranderen.” Ook het zakenmodel ligt nog niet vast. Vermoedelijk zullen specialisten uit de sector als partner in het project kunnen stappen. Het nieuwe project trekt gemiddeld 150 bezoekers per dag aan. Dat moeten er tweehonderdmaal meer worden, zegt De Peñaranda. Maar hij weet hoe belangrijk het is om langzaam te groeien: “Becompta heeft me geleerd om geduld te hebben. Tenzij je buzz creëert, trek je geen massa bezoekers van vandaag op morgen.”
Lara van Dievoet
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier