Het vertaalstation
Het Mechelse vertaal- en communicatiebedrijf Lu’s Paragraph huist sinds kort in een stukje station. Een goed gekozen locatie, want de zaak loopt als een trein.
C eci n’est pas une gare, schreeuwt een joekelgroot knalpaars bord je in veertig talen toe vanaf het oude treinstation Mechelen Nekkerspoel. De surrealistische slogan wijst klanten de weg naar het hoofdkwartier van Lu’s Paragraph, een veertienkoppig vertaal- en communicatiebedrijf.
De onderneming werd in 1984 uit de grond gestampt door germanist Eric Van Wesenbeeck (55) en Lu Vandenberghen (35), toen respectievelijk docent Engelse fonetiek en studente aan de tolkenschool Marie Haps. Lu: “Ik ben erg graag bezig met taal, maar nog liever met het commerciële.”
Met succes, blijkbaar. De omzet van het bedrijfje stevent naar eigen zeggen dit jaar af op een kleine 1,5 miljoen euro, tegenover 1,04 miljoen euro in 2001. In de klantenportefeuille prijken namen als Agfa-Gevaert, Mobistar, Fortis, Carrefour, Carglass en Sunparks.
Lu’s Paragraph begon als vertaal- en copywriterbedrijfje in hartje Brussel. Eerste klant: de vzw die instond voor het pausbezoek. Intussen is het een full-service communicatiebureau: design, prepress, fotografie, digitale beeldverwerking, drukwerk, multimedia, standbouw… Van Wesenbeeck: “Als we een concept ontwikkelen voor een klant, moet dat wereldwijd bruikbaar zijn.” Dat zoiets niet eenvoudig is, merkte het bedrijf zelf bij de verhuis. De connotatie met treinen – Hop on that train, Jane – van de nieuwe bedrijfsfolder viel erg slecht bij de Israëliër die voor de Hebreeuwse vertalingen instond.
Dat het bedrijf nu in een oud stationsgebouw huist, is geen toeval. Van Wesenbeeck: “We zoeken naar passie, gedrevenheid. Daar hoort een originele locatie bij.” Creatief directeur Kris Sobry (33), voormalig art-director bij ING: “Er vertrekken rechtstreekse treinen vanuit Nekkerspoel naar Brussel en Antwerpen. Veel klanten kijken gewoon in het spoorboekje en laten dan weten wanneer ze op de afspraak zijn. Geen last van files.”
Lu’s Paragraph trok zowat 6,25 miljoen euro uit voor de aankoop en renovatie. De tweede fase, nogmaals een investering van 2,5 miljoen euro, moet volgend jaar ook een viertal aanverwante bedrijven de kans geven om in het gebouw hun intrek te nemen. Op termijn hopen de drie managers zelfs het perron te revaloriseren.
En de NMBS? Wie een ticket wil, kan twintig meter verderop terecht. In twee lelijke prefab containers.
L.H. [{ssquf}]
“We zoeken naar passie, gedrevenheid. Daar hoort een originele locatie bij.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier