Het testosteron van Dirk Bikkembergs
Hij heeft zonet het nieuwe officiële tenue van Inter Milaan getekend. En een hele rits voetbalprofs gaat de catwalk op om zijn nieuwe collecties voor te stellen: Dirk Bikkembergs grijpt naar de wereld van het voetbal om zijn mode met een fikse dosis testosteron voor het voetlicht te brengen.
D irkBikkembergs (44) is een complete ontwerper. Destijds werden zijn collecties gekiekt door beroemde fotografen zoals MarioTestino, maar tegenwoordig legt hij ze zelf op de gevoelige plaat vast. En dat doet hij met meesterlijke hand. Midden september gaat hij zowaar de fotosessie verzorgen die het team van InterMilaan 2003-2004 moet vereeuwigen. De voorzitter van de befaamde Milanese club gaf de voorkeur aan de kledingsuggesties van onze beroemde landgenoot boven die van de Italianen Versace en Ferré.
Voor Dirk Bikkembergs is voetbal een inspiratiebron én een marketingtool. Tijdens zijn jongste herendefilé in Milaan werden de collecties voorgesteld door een bataljon van 88 stevige voetballers, het equivalent van acht ploegen. Onder de gelegenheidsmannequins: GillesDeBilde en OlivierDeschacht van Anderlecht, DavyDeBeule van Lokeren en een sleep spelers uit de lagere afdelingen van de Belgische en Italiaanse competitie.
Gezond is de mode
In 2000 kwam Bikkembergs al op het idee om van GianlucaCordella, een speler van een plaatselijk ploegje uit de buurt van zijn fabriek 22 srl in Fossombrone, de muze te maken voor zijn toekomstige collecties. Over de seksuele voorkeur van Gianluca bestaan nauwelijks twijfels. Aanvankelijk toonde hij zich terughoudend, maar tegenwoordig defileert de speler met ontwapenende zelfzekerheid.
Drie seizoenen lang diende zijn onderlijf als model voor de nieuwe G8– jeans – G voor Gianluca en 8 omdat hij met dat rugnummer speelt – die dankzij een speciale snit en een chemische behandeling van de stof perfect zou moeten aansluiten bij zijn anatomie. Weer een stapje verder in de already worn-mode dus, want hier bood Bikkembergs een product aan dat al was gedragen door een voetballer.
“Je trekt niet de broek van iemand anders aan, maar echt zijn benen,” zegt Bikkembergs met Italiaanse gebarentaal die, als een woordenstroom, geen oponthoud duldt. Die G8-jeans komt weer op de markt zodra Bikkembergs een nieuwe fabrikant gevonden heeft; de vorige is namelijk over de kop gegaan.
De schaduw van Gianluca Cordella in volle actie is overigens het embleem geworden van de BikkembergsSport-modelijn. Van zijn eerste lijn, DirkBikkembergs, over BikkembergsWhiteLabel (beschikbaar voor mannen en vrouwen) tot Bikkembergs Sport, is sport – en vooral dan voetbal – de ontwerper blijven inspireren.
“Dat is geen toeval,” zegt hij. “Tijdens de jaren tachtig en negentig werden we belaagd door super models als LindaEvangelista. Daarna kwamen de anorectische modellen. Nu zijn we weer aanbeland bij modellen die gezondheid uitstralen. Tegenwoordig is het al gezondheid, milieu, biovoeding en fysieke inspanning wat de klok slaat. Op kledingvlak hebben sportmerken als Adidas en Nike onmiddellijk ingespeeld op dat aspect van onze hedendaagse cultuur. Ik doe hetzelfde in de modesector en ben die sportmerken dan ook dank verschuldigd. De voetballers laat ik ook zoals ze zijn: puur natuur. En puur natuur is zowat het mooiste dat er is . ”
Seks, de enige uitdaging
Een T-shirt van Bikkembergs heb je al voor 16 euro. Maar je kan ook dieper in je portefeuille tasten en afgaan op een van zijn lederen vesten. De maten gaan van XS tot XXXL. Dirk Bikkembergs: “Mijn naam, verbonden met sport en voetbal, straalt een positieve gevoelswaarde uit, wat ook het postuur van de potentiële klant is. Kledij is een communicatiemiddel en de sex-appeal van een persoon wordt geprojecteerd door zijn kleding. Ik speel in mijn collecties altijd met die twee elementen. Zoals wellicht iedereen.”
” Sex is very important,”zegt hij, terwijl hij in zijn Nederlands met Limburgse ondertonen toch weer naar het Engels grijpt. “Seks is het enige overgebleven taboe: ik weet niet wat jij ‘s nachts uitspookt, jij weet niet waarmee ik me ‘s nachts bezighoud. Behalve seks, zijn al onze bezigheden taboevrij geworden. Seks blijft nog de enige uitdaging. Voor de kleding is dat een goede zaak. Zonder kleren zijn we allemaal gelijk. De kunst bestaat erin iemand die fysiek niet perfect is, de kracht en de mogelijkheden te geven om er door zijn kleding sexy en goed gevormd uit te zien. And for beauty we will pay. ”
De garderobe van Dirk Bikkembergs zelf bestaat uit drie T-shirts, een blazer in leer en twee paar jeans. Hij verkondigt aan wie het horen wil dat de ideale uitmonstering voor een man bestaat uit een T-shirt van Hanes, een Levi’s501 jeans en een paar baskets van Converse. “Dat zijn allemaal klassiekers. Commerciële overwegingen dwingen me om variaties te ontwerpen op dat ideale tenue. Mijn ideaal bestaat erin de perfecte jeans te creëren, wat ik al deed met de G8, maar ook het perfecte T-shirt en de perfecte schoenen… Dat is natuurlijk een illusie. De klanten willen om de zes maanden een nieuwe collectie. Het gevolg is dat ik meer dan duizend referenties per jaar ontwerp. Dat is de ziekte van de mode. Het is absurd.”
Serge Vanmaercke
“De klanten willen om de zes maanden een nieuwe collectie. Dat is de ziekte van de mode. Het is absurd.”
(Dirk Bikkembergs)
“Seks is het enige overgebleven taboe: ik weet niet wat jij ‘s nachts uitspookt, jij weet niet waarmee ik me ‘s nachts bezighoud.”
(Dirk Bikkembergs)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier