‘Het talent dat wij zoeken, wordt schaars’

De negende Strategy Cup van Boston Consulting Group was de eerste met een echte case. Het aantal inschrijvingen piekte. “Toptalent moet weten wat wij te bieden hebben.”

Het Amerikaanse adviesbureau Boston Consulting Group, met focus op grote, internationale bedrijven, blies vorig jaar vijftig kaarsjes uit en is dit jaar twintig jaar actief in België. De Belgische afdeling bestaat uit tien partners en een honderdtal consultants. “Maar zo zien we onszelf niet”, zegt Peter Adams, partner en managing director van BCG in België. “We beschikken over een wereldwijd netwerk van 850 partners en duizenden consultants. Voor klanten mobiliseren we mensen van overal ter wereld. Het enige wat we op Belgische schaal organiseren, is onze rekrutering.”

Daarom werd negen jaar geleden de Strategy Cup in het leven geroepen. “Studenten willen ervaren wat het is om als strategisch consultant te werken”, zegt Adams. “Daarom zijn we begonnen met die fictieve strategische oefeningen.” Met de eerste editie bereikte BCG zo’n 500 studenten, maar dat aantal steeg de jongste jaren tot ruim 750. “Stel je voor: 750 mensen voor een fictieve oefening. Dat potentieel moet je toch nuttiger kunnen aanwenden?”, zegt Adams. Daarom schakelde BCG dit jaar een versnelling hoger. De universiteitsstudenten kregen een echte case voorgeschoteld: hoe kan SOS Kinderdorpen zijn fondsenwervingsstrategie verbeteren en meer kinderen helpen? Het vierkoppige team masterstudenten van de Universiteit Gent dat vorige week de businessgame won, mag in Afrika gaan ervaren wat de impact is van al het denkwerk. Een gouden zet. Het aantal inschrijvingen steeg met 65 procent, tot 1248.

Zelfbewust toptalent

Bereidt BCG zich met deze opvallende vlucht vooruit voor op de war on talent? “Ja en nee”, stelt Adams. “Studenten zijn veeleisender dan vroeger. Zeker toptalenten zijn zich bewust van hun kwaliteiten en krijgen ook meer dan één aanbod. Op algemeen niveau is die war on talent misschien wat overroepen, maar de profielen wij zoeken, worden echt wel schaars. Zij moeten weten wat wij te bieden hebben. Maar de Strategy Cup is geen rechtstreeks rekruteringsinstrument. Daarvoor hebben we andere tools, zoals ons Strategy Weekend en onze stages. Het event geeft ons wel een enorm bereik. Wij schatten dat een op de twee burgerlijk ingenieurs en handelsingenieurs, voor ons de belangrijkste profielen, tijdens hun studies aan de Strategy Cup deelnemen.”

Voor de meeste studenten is het beroep van consultant in nevel gehuld. “De job is zeer veelzijdig”, vertelt Linde Dewit, recruiting manager bij BCG. “Eigenlijk komen alle vakken die je aan de universiteit krijgt erin samen, van strategie tot marketing en organisatiebeheer. Dat zie je ook aan de opdracht die we studenten geven. Ze krijgen een datapakket waarmee ze het probleem moeten analyseren.”

Dat kwantitatieve aspect is slechts een deel van het verhaal. “Er is ook een kwalitatieve component”, zegt Peter Adams. “De finalisten van de Strategy Cup krijgen toegang tot de klant. Zo kunnen ze hun sociale vaardigheden tonen en de case uitdiepen door de juiste vragen te stellen. De ideale oefening blinkt uit op drie vlakken. Een: ze moet analytisch sterk zijn, de studenten moeten aan alles denken. Twee: de strategie moet baanbrekend zijn. En drie: het idee moet voor impact zorgen.”

Wat kan iemand leren?

De afgelopen vijftien jaar was BCG vooral op zoek naar burgerlijk ingenieurs en handelsingenieurs, maar de focus wordt breder. Peter Adams: “Dokters, advocaten, bio-ingenieurs… Onze business vergt diepgaande expertise in zeer specifieke domeinen. Dat kunnen we enkel bieden door gespecialiseerde mensen aan te trekken. De helft van onze consultants komt rechtstreeks van de schoolbanken, de andere helft heeft al ervaring. Het is niet de bedoeling dat iedereen hier heel zijn carrière blijft. Wij rekruteren elk jaar 15 tot 25 procent van ons personeelsbestand.”

De berekening is snel gemaakt. De 1248 deelnemers aan de Strategy Cup staan niet in verhouding tot de 15 à 25 mensen die BCG jaarlijks aanwerft. Het heeft dan ook geen problemen om topprofielen te strikken. “Jongeren zoeken een job waarin ze zich kunnen ontwikkelen, zeker de eerste vijf tot tien jaar. En op dat vlak hebben wij enorm veel te bieden, net als internationale opportuniteiten. New York, Hongkong, Australië: de helft van onze consultants zit in het buitenland.”

Toptalent valt massaal voor internationaal georiënteerde bedrijven en dito carrièreperspectieven, maar wat voor de gemiddelde kmo? Hoe moeten zij opboksen tegen dat multinationale geweld? Linde Dewit ziet het positief. “Met klassieke jobadvertenties kom je er niet, je moet potentiële werknemers een ervaring bieden. Zo doen wij het ook. Waarom zou je tijdens de vakantiemaanden jobstudenten geen echte job geven in plaats van ouderwets vakantiewerk? Een ondernemer moet de vraag stellen: wat kan iemand hier leren?”

Ondanks de economische crisis, heeft BCG zijn business volgens Peter Adams het afgelopen decennium verdrievoudigd, wereldwijd én in België. Opmerkelijk: want je zou denken dat bedrijven onder druk op zichzelf terugplooien. “Dat is zo als je gezien wordt als een deel van het probleem. Onze klanten daarentegen zien ons als de oplossing. Of ze zitten in een moeilijke periode en vragen om hun businessmodel opnieuw te bekijken. Of de zaken gaan goed en ze vragen om dat competitieve voordeel te bestendigen. Het gevoel van onzekerheid dat bij elke crisis opduikt, is zeer vruchtbaar voor ons. Wij helpen klanten om opnieuw helder te zien.” ?

TOM MONDELAERS

“Het gevoel van onzekerheid dat bij elke crisis opduikt, is zeer vruchtbaar voor ons. Wij helpen klanten om opnieuw helder te zien”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content