‘Het systeem moet veranderen’
WIE
Wim Vermeulen (54)
IS
Director of strategy & sustainability bij Bubka
WAS
Wim Vermeulen wist op zijn zeventiende al dat hij in de reclamewereld wilde werken. Daarom studeerde hij in Gent communicatiewetenschappen. In 1990 begon hij als accountmanager bij Young & Rubicam. “Ik kwam erachter dat ik nog niets van reclame begreep. Ik heb daar het vak van Guillaume Vanderstichelen geleerd”, zegt Vermeulen.
Daarna werkte hij nog voor het reclamebureau Lowe. Maar reclame dreef volgens hem te veel op buikgevoel. Daarom stapte hij over naar de ontluikende digitale reclame (Net it Be, Ogilvy Interactive, Nomads), die op basis van data werkte.
Tussen 2012 en 2016 werkte Vermeulen bij Truvo (Gouden Gids), dat de overgang van papier naar digitaal maakte. “Je moet in je carrière altijd een keer bij de adverteerder hebben gewerkt. Dan begrijp je beter waar je mee bezig bent.” In 2016 trad hij in dienst van de Dentsu Aegis-groep, gespecialiseerd in mediakeuze en -aankoop. Vermeulen schreef ook een boek over hoe traditionele reclame en digitale mediaplatformen elkaar versterken.
WIL
Vermeulen heeft een visie op wat hij bij Bubka wil doen. “Na de crisis van 2008 voelde je de reclame veranderen. De cijfers werden belangrijker dan de boodschap. Grote campagnes zag je niet meer. Reclame werd minder effectief, doordat de sector in een kortetermijnkramp zat. Moeten we niet terug naar de lange termijn, weer meer aan merkopbouw doen?” vraagt Vermeulen zich af.
Ook duurzaamheid is belangrijk. Vermeulen: “Met het internet kwam de digitale transformatie. Nu moet er een duurzame transformatie komen. Het systeem moet veranderen.” Ook aandeelhouders oefenen druk uit op de bedrijven om te verduurzamen. “Als dat gebeurt, weet je dat er echt verandering komt.”
VRIJE TIJD
Fietsen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier