Het summum van opera
“De muziek van Richard Wagner zet me telkens weer aan het denken, op een manier die ik nergens anders heb ervaren. Hij heeft het summum van opera verwezenlijkt.” Het zijn woorden van regisseur Olivier Py, die na zijn ensceneringen van opera’s van Francis Poulenc, Giacomo Meyerbeer en Ambroise Thomas opnieuw aan de bak komt bij De Munt. Hij pakt nu Wagners Lohengrin aan, het verhaal van de middeleeuwse zwaanridder. Het is de vierde Wagner-opera die Py op de planken brengt, en meteen het meest politiek geladen werk van de vier. Py noemt Lohengrin “een esthetisering van politiek” en een werk dat de relatie tussen kunst en gezag belichaamt.
De opera is verbonden met het Duitse nationalisme in de negentiende eeuw, en met Adolf Hitler, die in Mein Kampf beschrijft dat hij Lohengrin al op zijn twaalfde heeft gehoord. De beladen drieakter, die zich in het Antwerpen van de tiende eeuw afspeelt, ging in 1850 in première in Weimar. De dirigent was Franz Liszt. In Brussel leidt Alain Altinoglu (foto) het Muntorkest door de lijvige partituur, die hij in 2015 al in Wagners stamplaats Bayreuth heeft gedirigeerd. De cirkel is rond.
Lohengrin, van 19 april tot 6 mei in De Munt in Brussel
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier