HET SEIZOENBEDRIJF
Voor het Oost-Vlaamse Diane is het biscuit-seizoen alweer bijna afgelopen. In september worden de biscuitovens aan de kant geschoven om plaats te maken voor de productie van chocoladetruffels.
Biscuitfabrikanten op de ijsroommarkt hebben het niet makkelijk om zich van de concurrentie te onderscheiden. Toch is het Oost-Vlaamse Diane erin geslaagd een speciale niche te ontdekken : terwijl de concurrentie het grote publiek of de industriële ijsroomproducenten viseert, richt het bedrijf van Diane Ivens zich specifiek op ijsventers. Een goede keuze : toen Diane Ivens in 1990 het roer van haar moeder overnam, had de nv een jaarlijkse omzet van 28 miljoen frank bereikt. Vijf jaar na de eigenaarswissel werd al meer dan het dubbele gerealiseerd.
Diane Ivens behoort tot de derde generatie die met het bakken van biscuits haar brood verdient. Sinds de start in 1936 heeft het bedrijf zich gespecialiseerd in ijsroombiscuits. De achttal variaties op het klassieke hoorntje vinden bijna uitsluitend een weg naar de ijsventers. Omdat voor deze vooral de versheid van de producten van belang is, kan Diane in tegenstelling tot andere ijsroombiscuiterieën de kalme wintermaanden niet aangrijpen om stocks op te bouwen. Daarom worden elk jaar in september de biscuitovens aan de kant geschoven om plaats te maken voor de productie van chocoladetruffels.
De 60 miljoen frank omzet spreidt zich momenteel netjes over de twee productengamma’s. Terwijl de biscuits vooral in België een afzetmarkt vinden, zijn de truffels meer in het buitenland in trek. Meer dan 50 % van de truffelproductie wordt uitgevoerd. Het uitvoerpotentieel van de biscuits is heel wat minder groot. Vooreerst blijven biscuits verstoken van de internationale faam die Belgische chocoladeproducten genieten. Maar ook andere factoren spelen een rol. Ivens : “Met een zeer laag soortelijk gewicht als dat van biscuits wegen transportkosten zeer zwaar door en wordt uitvoeren al snel weinig interessant. Temeer daar met een product als biscuits sowieso slechts een kleine marge kan worden gerealiseerd.” In tegenstelling tot de truffelproductie lopen de investeringskosten bij biscuits hoog op. Een gespecialiseerde oven kost al gauw rond de 20 miljoen frank. Diane heeft er acht staan. En ook de 20 vaste personeelsleden drijven de werkingskosten de hoogte in.
Het combineren van beide gamma’s in een nieuw eindproduct zou een interessante meerwaarde kunnen bieden, maar dat wordt uitgesloten. “De investeringskosten voor extra koelmachines en -ruimtes zijn te hoog,” weet Ivens. De zaakvoerster zoekt met haar biscuits haar heil liever dichter bij huis. Een eerste stap is de nakende lancering van family pack, een assortiment ijsroombiscuits dat via warenhuizen aan de man zal worden gebracht. Verantwoordelijk voor dat product is Ivens’ zoon Geert. De volgende generatie biscuitbakkers kondigt zich al aan.
DIANE IVENS (DIANE) De enige biscuitfabrikant die zijn producten specifiek op ijsventers afstemt.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier