Het perfecte onevenwicht

Met de lancering van Angel veroorzaakte THIERRY MUGLER in 1992 een revolutie in de parfumwereld. Vandaag, bijna een kwarteeuw later, zorgt het merk opnieuw voor sensatie met zijn nieuwe fragrance voor vrouwen, Angel Muse. “Verslaving was voor mij het sleutelwoord”, zegt parfumeur Quentin Bisch.

Quentin Bisch is niet aan zijn proefstuk toe. Hij werkte al mee aan de creatie van A*Men Ultra Zest, de in 2015 gelanceerde citrusvariant van het mannenparfum A*Men van Thierry Mugler. Voor deze nieuwe uitdaging dook Bisch opnieuw onder in het Mugler-universum. Zijn opdracht : Angel, het mythische vrouwenparfum van het merk, een update bezorgen. Een intimiderende opdracht, maar Bisch liet er zich niet door van de wijs brengen en verraste het huis Mugler met zijn eigentijdse interpretatie. “Ik wilde me de mythe van Angel toe-eigenen en ze herschrijven door de DNA-structuur van de formule opnieuw uit te vinden”, verduidelijkt Bisch. Het zou twee jaar duren om tot een nieuwe fragrance te komen die even gourmandisch en verrassend is als zijn voorganger.

Op mijn elfde ontdekte ik de kracht van parfums dankzij mijn lerares Frans. Ze droeg zeer krachtige parfums, waaronder ook Angel.

Een voorganger die de jonge parfumeur zich goed herinnert : “Ik ontdekte de kracht van parfums op mijn elfde dankzij mijn lerares Frans. Zij droeg zeer krachtige parfums, waaronder ook Angel. Het is op die leeftijd dat ik begreep dat die vrouw niet alleen mooi en charismatisch was omdat ze er goed uitzag en lerares Frans was, maar ook omdat ze ongelofelijke parfums droeg die haar echt recht deden : haar persoonlijkheid kwam ook tot uiting via haar parfum. Ze had een voorkeur voor oriëntaalse geuren en parfums die nog lang bleven nazinderen, en ik was zeer onder de indruk van de kracht van Angel en het contrast tussen die zeer vibrerende, nogal donkere, houtachtige toets en de gourmandische geur van de ‘eetbare’ ingre-diënten. Het contrast tussen de patchoeli – waarvan ik toen de naam nog niet kende – en de zoete ‘gourmandise’.”

EEN OVERDOSIS HAZELNOOT

“Angel is een parfum van contrasten, dat is waarom het zo intens is en in de lucht vibreert”, zegt Quentin Bisch. Hij ging op zoek naar een innovatieve confrontatie van geuren in het hart van de formule. Aangezien Angel in de jaren 90 het pad van de familie gourmandparfums had geëffend, was het voor Bisch evident dat zijn project die lijn zou volgen. “Als voorloper had Angel het aangedurfd om een overdosis ethylmaltol te gebruiken, de synthetische molecule met facetten van praline en suikerspin.” Maar hoe deze ‘lekkernij’ heruitvinden als je Mugler heet ? Hoe kan je de kracht van de oorspronkelijke overdosis van Angel terugvinden en tegelijk abstractie maken van de talloze gourmandparfums die er zich de voorbije 25 jaar door lieten inspireren ? Bisch : “Verslaving was voor mij een sleutel-woord. En dus vroeg ik me af wat ik centraal zou kunnen plaatsen in dit parfum om het verslavend te maken.” Hij wilde iets heel eenvoudigs maar verrukkelijks. Hij keek rond, analyseerde de smaken en voorkeuren van de jongeren. Al snel leek het akkoord van hazelnootcrème, waar hij gek op is, hem de evidente keuze. “Een smeuïge hazelnootcrème met die bekende, brutale frisheid, gepaard aan cacaobonen”, preciseert hij. “Dat is het akkoord waarvan ik op mijn beurt een overdosis wilde gebruiken, zoals dat het geval was met de maltol in Angel.”

Parfumeur Quentin Bisch.
Parfumeur Quentin Bisch.© Givaudan / Stéphane Breheret

Vervolgens moest hij op zoek naar een houtachtig akkoord om het hoofd te bieden aan deze fameuze hazelnootcrème. Bisch dacht meteen aan vetiver, een houtachtige geur die hij al even verslavend vindt. “Vetiver is zowel houtachtig als rokerig, met zeer lichte aspecten zoals grapefruit. Een frisheid die blijft aanhouden en zelfs sterker wordt in de tijd : hoe meer de essentiële olie van vetiver verdampt, hoe meer de pompelmoestinten zich openbaren.” Zonder de toetsen van gedroogd fruit en hazelnoot te vergeten, die perfect de hazelnootcrème van de start aanvullen. “Ik wilde het houtakkoord van Angel heruitvinden en de patchoeli uit de oorspronkelijke versie aanvullen met de houtachtige dimensie van vetiver en er zo lichtheid aan toevoegen.”

HOUT VASTHOUDEN

Toen hij zijn contrast tussen het uiterst smakelijke hazelnootcrème-akkoord en de lichte, houtachtige vetiver-toets had gevonden, kwam het erop aan het evenwicht te vinden waarmee hij de spanning van het oorspronkelijke Angel (met zijn praline en patchoeli) zou kunnen evenaren. “Dat evenwicht – of beter : perfecte onevenwicht – vinden, was een werk van lange adem. Maar onontbeerlijk om het parfum te laten vibreren, er de weelderigheid in te brengen”, zegt Bisch. “Het resultaat : een gourmandische houtgeur. Dat contrasteert met de andere parfums in de Angel-traditie. Die kiezen niet voor hout maar wel voor fruit of muskusgeuren om de link te maken met de zoete, gourmandische toets. Wat me bevalt in deze nieuwe geur is dat we opnieuw aansluiten bij het Mugler-DNA : we creëerden iets zeer frontaals, ruw getailleerd, en bijzonder direct in de lezing. Enerzijds ontdek je onmiddellijk de houtgeur, omdat die niet verstopt zit onder hele lagen fruit of muskus. En anderzijds is er dit zeer licht houtachtige, gourmandische contrast dat al vanaf de start zeer aanwezig is in het parfum en ook blijft aanhouden op de huid. Zonder ooit sticky te worden, zonder dat fruitige en kleverige aspect van veel hedendaagse vrouwenparfums.”

www.mugler.com

TEKST DELPHINE STEFENS

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content