HET OOG VAN DE MEESTER
In het mijnenveld van de kunstwereld beoefent Xavier Hufkens een delicate evenwichtsact als galeriehouder en expert.
“Een galeriehouder moet een kunstexpert zijn, maar niet elke kunstexpert is een galeriehouder. Indien ik benaderd word als expert, kan ik dat kunstwerk onmogelijk in mijn galerie verkopen. Dat is een zaak van elementaire deontologie. Mijn geloofwaardigheid staat op het spel,” zegt Xavier Hufkens met veel nadruk.
Zelf heeft deze 34-jarige Hasseltenaar zich in geen tijd opgewerkt tot autoriteit voor hedendaagse kunst. “Het ligt voor de hand dat ik me als galeriehouder als expert voor mezelf moet gedragen. Indien ik met een kunstenaar en zijn oeuvre scheep wil gaan, moet ik dat werk inschatten. De schatters van de verkoophuizen daarentegen verdedigen twee belangen. Hun expertises zijn van een andere orde omdat ze andere belangen dienen.” Een ander groot verschil is volgens hem ook dat een veilinghuis verkoopt aan wie het hoogste bod uitbrengt, terwijl een galeriehouder zelf zijn prijs bepaalt.
Xavier Hufkens is er fier over dat hij nog nooit geld gevraagd heeft bij externe expertise. Een diploma is geen absolute must om het als expert waar te maken in de kunsthandel. “Expertise stoelt vooral op ervaring en de juiste ingesteldheid. Een ‘goed oog’ lijkt me wezenlijker dan een ‘goed diploma’,” aldus Hufkens.
Ondanks zijn jeugdige leeftijd zit Xavier Hufkens al 13 jaar voltijds in de kunstbusiness. Zijn eerste galerie startte hij in 1987 samen met twee vrienden die elk één derde van het minimumkapitaal bijeenbrachten voor een bvba. Het trio viel uit elkaar en Hufkens deed alleen verder. En met succes. “De passie die me initieel bezielde, heeft me nooit losgelaten. Ik ben bezeten door kunst.”
Vandaag zijn de bvba uit 1987 en de 2 miljoen omzet uit het eerste jaar slechts een vage herinnering. De NV Hufkens realiseerde vorig jaar een omzet van meer dan 100 miljoen frank met vier mensen op de loonlijst. De NV huist in twee statige herenhuizen aan de Sint-Jorisstraat in Elsene, op een boogscheut van de prestigieuze Louizalaan, dicht bij het bos. De inrichting van de huizen reflecteert de ambitie van de jonge galeriehouder. Het architectenpaar Paul Robbrecht en Hilde Daem zorgde voor een zeer functionele stijl die Claire Bataille consequent doortrok bij de jongste uitbreiding. De huizen zijn eigendom van Immo Hufkens.
Hufkens – die zich toelegt op hedendaagse kunst – heeft als kunsthandelaar een cliëntèle dat, naast gevestigde Belgische namen als Jan Vercruysse of Lili Dujourie, tal van gereputeerde buitenlandse artiesten als Louise Bourgeois, Barry Flanagan of Donald Judd bevat. De internationale uitstraling blijkt ook uit de aanwezigheid van Xavier Hufkens op internationale topevenementen voor hedendaagse kunst als Art Chicago, Art Cologne, Art Basel of de FIAC in Parijs. En dit jaar ook Tefaf in Maastricht.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier