Het merk Jos Verstappen
Afgelopen weekeinde is het Formule 1-seizoen weer van start gegaan. De Nederlandse F1-piloot Jos Verstappen liet zijn rentree verzorgen door een communicatiebureau.
In het Nederlandse reclamevakblad Adformatie verscheen onlangs een advertentie die een blocnotevelletje op en schreeuwend rode achtergrond toonde. ‘ TCC verkoopt beter!‘ stond erop gekrabbeld. ‘ Daar ben ik inmiddels wel achter. Bedankt!‘ Getekend: Jos Verstappen. Verstappen schreef de boodschap ten behoeve van TCC Reputations, de pr-tak van het Nederlandse reclamebureau The Communication Company (dat ook een vestiging in ons land heeft).
Imago.
Wat heeft een Nederlandse autocoureur die in België woont te maken met TCC? “Jos Verstappen is het levende bewijs dat de resultaatgerichte aanpak van TCC Reputations werkt,” luidde de lofzang van het bureau op zichzelf. “Want mede dankzij The Communication Company gaat Jos Verstappen weer als een speer. En ook na deze vliegende start blijven we hem ondersteunen met pr en bij zijn internationale imago-ontwikkeling. Zodat Jos Verstappen ook na de race punten scoort.”
Verstappen tekende in februari een contract bij de Britse Arrows-renstal. Eerder werkte hij onder meer voor Benetton en Stewart. Hoe is het contact tussen bureau en coureur ontstaan? Lodewijk Varrossieau van The Communication Company kwam bijna een jaar geleden in contact met Verstappen. “Het leek ons leuk hem te helpen bij het opbouwen van zijn imago en ervoor te zorgen dat hij kon terugkeren naar de Formule 1-racerij.” Het was tijdens een interview dat Varrossieau zijn wens uitte om Verstappen te helpen. En die kans liet Verstappens manager, de Nederlandse oud-coureur Huub Rothengatter, niet liggen.
Had Verstappen dan zo’n slecht imago? Varrossieau: “Zijn imago in Nederland was niet optimaal. Hij was bekend en populair, maar genoot niet veel vertrouwen van het publiek.” Daar is inmiddels verandering in gekomen. “In februari kwam Verstappen terug naar de F1. Niemand had dat gedacht. En het vertrouwen is terug, onder meer ook door de manier waarop hij zich presenteert. We helpen Verstappen om soepeler om te gaan met de media. Hij is een beetje verlegen en komt daardoor stug over. Dat is hij echter niet. Hij moet leren communiceren voor een groep.”
De coureur krijgt nu richtlijnen. Er is een streep getrokken onder het verleden. “Hij mag niet meer klagen over het team, moet er meer mee samenwerken, moet positief en toekomstgericht zijn. Hij mag zich niet negatief uitlaten over wat er is gebeurd.” Allemaal zaken die niet bevorderlijk waren voor zijn imago.
Het merk Verstappen wordt binnen TCC door twee afdelingen begeleid: communicatie en reputatie. Het bureau zal selectiever zijn in de mediakeuze wat interviews betreft, en als er een interview komt, dan mag het best wat diepgravender zijn.
Sponsoring.
Daarnaast zet TCC zich ook in om sponsors te vinden voor het Arrows-team en dus ook voor Verstappen. Het communicatiebedrijf wil het Nederlandse en Belgische bedrijfsleven overtuigen van de kracht van Formule 1 als medium om een wereldwijd merk op te bouwen (360 miljoen tv-kijkers wereldwijd per race, een raceseizoen dat uitgesmeerd is over negen maanden). De terugkeer van Verstappen in die sport/business biedt volgens Varrossieau kansen voor bedrijven.
TCC kon intussen het internetbedrijf Lost Boys overtuigen om zich aan Arrows te binden. En ook kabelexploitant UPC en mobilofoonoperator Orange sponsoren het Arrows-team. Varrossieau mikt vooral op IT- en telecombedrijven. “Arrows is het team met de jongste uitstraling. De keuze van dergelijke bedrijven als sponsor is goed. Ondersteuning van tabaksmerken zal toch worden verboden.”
TCC wordt ook betrokken bij de herpositionering van het team. Hoe gebeurt zoiets? Varrossieau: “Verstappen zet zich 100% in voor Arrows. Hij mag niet meer voor eigen naam werken. Wij zorgen ervoor dat hij een ster wordt die werkt voor Arrows. Dat is goed voor het team en goed voor Jos.”
avp
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier