Het medium van onze tijd

Elke maand geeft een kunstexpert drie beleggingstips in zijn specialisme. Deze maand: Christophe Legein, die als expert werkt voor het Brusselse veilinghuis Cornette de Saint Cyr, over investeren in fotografie.

BUY

“Foto’s zijn een vrij nieuw verzameldomein. In vergelijking met hedendaagse kunst is fotografie zeer betaalbaar. De markt is nog klein, maar het potentieel is enorm. Fotografie is het medium van onze tijd, want we leven in een visuele maatschappij. Ik denk dat jonge verzamelaars hun geld liever spenderen aan een pakkende foto dan aan een oud schilderij dat ook bij hun ouders zou kunnen hangen.

“Pas in de jaren zeventig kregen verzamelaars interesse in de fotografie als kunstvorm. Vanaf toen werden oplages, druktechnieken en signaturen belangrijke criteria om de prijs te zetten. Vroeger signeerden zelfs topfotografen als Richard Avedon en Henri Cartier-Bresson hun werk voor fotoagentschappen niet. Nadat de foto’s verschenen waren, werden de originelen gewoon weggegooid. Mijn advies is werk te kopen van fotografen die belangrijk waren in de geschiedenis. Hun foto’s zullen altijd cruciaal blijven. Saul Leiter en Keld Helmer-Petersen waren bijvoorbeeld pioniers van de kleurfotografie. Hun werk is voorlopig nog ondergewaardeerd.”

HOLD

“Documentaire foto’s uit de twintigste eeuw, die vaak werden gemaakt in opdracht van fotoagentschappen, blijven een stabiele markt. De humanistische zwart-witfoto’s van Cartier-Bresson spreken nog altijd veel mensen aan. De hardere foto’s van Sebastião Salgado of Don McCullin liggen al moeilijker. Weinig mensen durven die in hun woning te hangen.

“Fotoboeken zijn een nieuwe markt; ze worden vandaag beschouwd als autonome kunstwerken. Fotoboeken werden een verzamelobject in de jaren tachtig, maar vroeger vond je ze gewoon op de tweedehandsmarkt.”

SELL

“Op de markt van de fotografie zie je weinig speculatie, anders dan op die van de hedendaagse kunst. Er zijn wel enkele uitschieters, zoals de Duitser Andreas Gursky, van wie de beelden op een veiling enkele miljoenen euro’s halen. Een efemeer markteffect, denk ik. De markt voor Cindy Sherman is veel stabieler en sterker. Sommige van haar foto’s halen gemakkelijk prijzen tussen 300.000 en 2,5 miljoen euro.

“De prijs van foto’s en fotoboeken hangt af van hun oplage, hun historische belang en hun zeldzaamheid. Maar ook de staat is cruciaal. Beschadigde foto’s en boeken kun je moeilijk verkopen op een veiling, zelfs al is het werk van een grote naam. Sinds kort merk ik een trend naar foto’s op een groot formaat. Hoe groter, hoe beter verkoopbaar, lijkt het wel. Dat is een fout uitgangspunt: het onderwerp moet het formaat bepalen.”

THIJS DEMEULEMEESTER

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content