Het laatste meubel op maat
Het griepseizoen loopt soms tot begin april. Dat die ziekte nog altijd haar tol eist, merken we rond deze tijd aan een piek in de verkoop bij de doodskistenfabrikant Funico. Hoe produceert de specialist uit Drongen in een dag een kist op maat?
Funico vindt groei
De dood staat dan wel centraal voor de Belgische doodskistenfabrikant Funico, het bedrijf is springlevend. Goed dertig jaar geleden koos Bart Decuypere als zoon van begrafenisondernemers voor de productie van doodskisten. Vandaag is Funico een samensmelting van vier bedrijven in de uitvaartsector. Het is met 55.000 kisten per jaar de marktleider in België en Luxemburg. Het behoort tot de top vijf in Europa met de productie en de verkoop van 53.000 kisten in Nederland na de overname van Bogra, en de versterking van zijn afzet in Frankrijk tot 30.000 kisten. De geconsolideerde omzet van het afgelopen jaar bedraagt 25 miljoen euro.
“We gaan voor service en innovatie”, zegt algemeen directeur Bart Ardies. “Onze klanten, de begrafenisondernemers, creëren hun eigen showroom en brochure online op onze website. Ze bestellen online kisten op maat, en weldra via een app, die de dag erna worden geleverd. In Nederland testen we een nieuw voorraadsysteem.”
Snelheid is cruciaal. “De begrafenis is vijf dagen na het overlijden. Te laat leveren is geen optie.” Na jaren van overnames wil het bedrijf op adem komen in 2019. Om vervolgens de Europese expansie voort te zetten. “We zoeken internationaal naar kansen.” Buiten kijf staat dat de productie in België en Nederland blijft.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier