‘Het is eenzaam aan de top’
Karin Van de Velde, de topvrouw van het contactcenterbedrijf Callexcell, wilde nooit ondernemer worden, maar ze stampte tien jaar geleden toch haar eigen zaak uit de grond. De Limburgse houdt van lezen, reizen en gastronomie.
Wat was uw grootste avontuur?
“Na mijn ontslag bij mijn vorige werkgever ben ik tien jaar geleden met een contactcenter begonnen, Callexcell. In het begin was het heel moeilijk. Ondernemen is een financieel avontuur. Ik kom uit een gezin van zelfstandigen en wou nooit ondernemer worden. Ik wilde een goede manager zijn, maar niet het risico nemen om te ondernemen. Het is anders uitgedraaid.”
Wat is de fout waaruit u het meeste leerde?
“We hebben het financieel moeilijk gehad omdat we met te weinig kapitaal zijn gestart. Dan kom je in woelige wateren terecht. Deze business is arbeidsintensief en kapitaalintensief. Dat besefte ik te weinig toen ik ermee startte. Anderzijds, als ik had moeten beginnen met het kapitaal dat nodig was, dan was ik er waarschijnlijk nooit mee begonnen.”
Wat is het beste boek dat u las?
“Ik lees graag boeken en heb een voorkeur voor romans. Momenteel ben ik in de ban van De zeven zussen, de reeks van de Ierse auteur Lucinda Riley. Dat lijkt misschien niet intellectueel, maar die boeken zijn echt ontspannend.”
Wat wordt onderschat?
“Het is eenzaam aan de top. Je moet hard werken en vechten om te slagen als ondernemer. Ook de sociale verantwoordelijkheid wordt onderschat. We hebben 920 werknemers, die moeten elke maand worden betaald. Die mensen hebben kinderen, huizen, auto’s. Ik voel me daar als CEO sociaal verantwoordelijk voor. Mensen beseffen te weinig dat ondernemers inzitten met het welzijn van hun mensen.”
Wat was uw beste beslissing?
“Toen ik extra kapitaal zocht voor Callexcell ben ik naar Roland Duchâtelet gestapt, de eigenaar van Stayen, waar onze kantoren zijn gevestigd. Hij is toen ingestapt met een kapitaalverhoging. Vandaag is Roland een goede vriend, een actieve raadgever en mijn mentor.”
Wat doet u in uw vrije tijd?
“Ik besteed mijn vrije tijd aan vrienden en familie. Ik lees graag, ik reis graag, ik hou van gastronomie. Mijn favoriete restaurant in Limburg is Angelo Rosso in Sint-Truiden. Het beste op dit moment vind ik de Bon Bon in Brussel. Ik ga heel graag naar The Jane in Antwerpen.”
Karin Van de Velde (56) is de oprichter en CEO van het contactcenterbedrijf Callexcell.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier