HET GEZICHT VAN VLAANDEREN
Kempenaar Ivan Mertens (61 j.) is de drijvende kracht achter Vlaamse Persselectie (VPS), het medium dat de Vlaamse Volksbeweging (VVB) per fax verspreidt bij meer dan 200 buitenlandse journalisten. VPS vertaalt artikels over Vlaanderen vooral over communautaire aangelegenheden in het Frans, Duits en Engels. Met dit maandelijkse initiatief wil de VVB meer goodwill creëren bij de buitenlandse correspondenten, die voor hun informatie over België dikwijls uitsluitend zijn aangewezen op de Franstalige tijdschriften. Met alle gevolgen vandien.
Mertens : “Die correspondenten hebben geen idee van wat in Vlaanderen leeft. De Vlaamse beweging, zelfs de lauwe variant, beschouwen ze vaak als een extremistisch allegaartje, net als de Vlaamse regering. Een correspondent van een Franse kwaliteitskrant bestempelde een recente uitgave van VPS met nota bene vertaalde artikels uit De Standaard en Knack als een regelrechte leugen. Dit bewijst dat VPS noodzakelijk is om het imago van Vlaanderen bij te sturen.”
VPS, begin 1997 opgestart, staat sinds juni ook op Internet. Met succes. Dagelijks bezoeken zo’n 500 mensen de website. “Vooral Vlamingen in het buitenland,” signaleert Mertens. “Met de vertalingen proberen ze dikwijls hun collega’s in buitenlandse bedrijven de situatie in België bij te brengen.”
De kosten voor VPS worden grotendeels gedragen door de VVB en een privé-sponsor. Mertens is ijverig op zoek naar geld om het medium schriftelijk aan te bieden aan ambassades en tophotels.
Mertens, eveneens drijvende kracht achter de Lange Wapper een prijs voor Antwerpse winkels die meewerken aan de vervlaamsing van het stadsbeeld (via Nederlandstalige handelsnamen en reclame) beantwoordt niet bepaald aan het beeld van de traditionele flamingant, zoals dat naar voor komt bij degenen die een karikatuur maken van de Vlaamse Beweging. Ivan Mertens was een tijd consultant of beter : raadgever van kmo-ondernemers bij fusies, overnames en andere cruciale strategische beslissingen. De voorbije zes jaar was de gewezen luchtmachtpiloot hij verliet het leger na een crash met zijn Meteor 8 met zijn bedrijfje Amicus actief in de opvang van expatriates van internationale ondernemingen. Zijn klanten zijn onder meer Agfa-Gevaert en Dow Chemicals.
Mertens : “Bij mijn bedrijfscontacten valt het op hoe bescheiden, zelfs bedeesd, de Vlamingen zijn. We verkopen misschien minder wind dan sommige buren, maar hebben wel wat te bieden. Ik pleit dus voor een sterke identiteit als uitvalsbasis voor een internationale strategie. Dat geldt niet alleen voor ondernemers, maar ook voor Vlaanderen als regio of beter : als staat in wording.”
IVAN MERTENS (VLAAMSE PERSSELECTIE) Buitenlandse correspondenten in Brussel hebben geen idee van wat er in Vlaanderen leeft.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier