Het first-movervoordeel en 6 andere valkuilen
De (zaken)wereld verandert zo snel dat het oude businessmantra dat je lang kunt teren op één sterk concurrentieel voordeel, achterhaald is. Elk businessvoordeel is per definitie vluchtig, schrijft het Amerikaanse managementblad Harvard Business Review. Vermijd deze 7 valkuilen.
U kunt zich abonneren of uitschrijven op de nieuwsbrief door hierboven te klikken op de tab ‘registreren’ of ‘registratie wijzigen’.
1 Op je lauweren rusten omdat je de eerste bent. Het first mover-voordeel houdt in dat een bedrijf die als eerste op de markt komt met iets een concurrentieel voordeel heeft. Voor sectoren zoals de luchtvaart of de mijnindustrie klopt dit nog steeds, maar in de meeste sectoren duurt zo’n voordeel niet lang.
2 Niet streven naar verbetering omdat je product het beste is. Bedrijven die met een nieuwe technologie, proces of dienst komen beschouwen hun product als superieur. Daardoor investeren ze niet in verbeteringen, tot het te laat is en nieuwe innovaties hun product de wind uit de zeilen nemen.
3 Meer investeren in kwaliteit dan de klant wil. Nogal wat bedrijven bieden meer kwaliteit aan dat hun klanten eigenlijk vragen. Wanneer een goedkopere concurrent opduikt met een aanvaardbaar aanbod, stappen ze dan gezwind over.
4 Alleen luisteren naar wie nu voor de winst zorgt. In de meeste bedrijven zijn het de managers van de grote, winstgevende afdelingen die hun wil opleggen. Zij willen uiteraard zoveel middelen voor hun eigen afdeling, waardoor nieuwe, nog kleine innovaties geen kans krijgen, terwijl zulke nieuwe producten in de toekomst het bedrijf veilig moeten stellen.
5 Een idee aan de kant schuiven omdat het niet in de structuur past. Innovaties glippen vaak tussen de mazen van het bedrijfsnet. Omdat het bedrijf niet goed weet waar een nieuwigheid moet ingepast worden in de bestaande bedrijfsorganisatie, wordt de innovatie aan de kant geschoven in plaats van de structuur van het bedrijf aan te passen.
6 Streven naar meer middelen en mensen. Nogal wat managers meten hun succes af aan het aantal medewerkers en middelen dat ze beheren. Hoe meer hoe beter. Dat leidt tot bureaucratie en de status-quo verdedigen en is een vijand van innovatie, experimenten en geleidelijke leerprocessen.
7 Innovatie in handen geven van het individu. Bedrijven innoveren soms wel, maar doen dat op een ad-hocmanier. Er is geen structuur om die innovaties te laten groeien binnen de onderneming. Innovatie wordt dan sterk afhankelijk van het individu in plaats van de bedrijfscultuur.
Bron: HBR
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier