Het duel der giganten

De recente terugval van de technologieaandelen heeft ook Facebook en Google niet gespaard. Toch staan ze nog altijd hoog gewaardeerd. Welke van beide giganten heeft de beste troeven voor beleggers?

De technologieaandelen hebben sinds enkele weken te lijden onder een forse toename van het aantal winstnemingen. Ook Facebook en Google bleven daarvan niet gespaard. Van beide zwaargewichten lijkt Google het meeste potentieel te hebben.

Google is meer gediversifieerd

Beide groepen halen het gros van hun inkomsten uit de onlineadvertentiemarkt. Google heeft zijn inkomstenbronnen gediversifieerd: naast de zoekmotor zijn er onder meer het sociale netwerk Google+, YouTube en Google Maps. Dankzij Android, het besturingssysteem voor smartphones en tablets, en het gebruik van banners op miljoenen partnersites heeft Google ook zijn trafiek kunnen diversifiëren. Daarnaast heeft het aanvullende activiteiten gelanceerd zoals cloudcomputingdiensten (onlineverhuur van opslagruimte) en een ultrasnelle toegang tot internet (momenteel nog beperkt tot enkele steden in de Verenigde Staten).

Facebook heeft sinds 2012 niet minder dan 42 overnames gedaan, waaronder Instagram, een toepassing voor het delen van foto’s (1 miljard dollar), de berichtendienst WhatsApp (tot 19 miljard dollar) en vorige week nog de virtual-realityspecialist Oculus (2 miljard dollar). Facebook is begonnen het groeiende publiek van Instagram te gelde te maken, maar toch genereert alleen WhatsApp op dit moment behoorlijke inkomsten. Het potentieel van WhatsApp bedraagt slechts een half miljard dollar, wat beperkt is in vergelijking tot de verwachte omzet van 11,4 miljard dollar die Facebook dit jaar zou halen.

Zelfs na de verkoop van de smartphonedivisie van Motorola lijkt de activiteit van Google dus steviger verankerd dan die van Facebook, vooral omdat het gebruik van een zoekmotor minder onderhevig is aan modeverschijnselen dan een sociaal netwerk.

Facebook is heel duur

Wat de waardering betreft, is Facebook niet opgewassen tegen Google. Facebook noteert tegen bijna 50 keer de verwachte winst per aandeel voor dit jaar (1,26 dollar). De premie van Google is veel minder hoog: 22 keer de verwachte winst per aandeel voor 2014 (51,42 dollar). Conclusie: Google is duur, Facebook is heel duur.

Facebook heeft betere vooruitzichten

Volgens de analistenconsensus en de jongste resultaten beschikt Facebook over een indrukwekkend potentieel om zijn inkomsten op te drijven: +55 % in 2013, +44 % in 2014 en +31 % in 2015. Google doet daar niet veel voor onder, met een verwachte groei van +22 % in 2013, +19 % in 2014 en +16 % in 2015 — exclusief Motorola, dat wordt verkocht.

Google, waarvan de zoekmotor nog altijd een wereldwijd marktaandeel van meer dan 60 procent heeft, is bovendien verder gevorderd in nieuwe technologieën dan Facebook. Twee troeven van Google zijn virtual reality (met Google Glass, waarvoor het een partnerschap is aangegaan met Luxottica, de eigenaar van de merken Ray-Ban en Oakley) en de auto zonder bestuurder. Toch is Facebook in het voordeel vanwege zijn betere vooruitzichten tot 2016.

De oorlogsschat van Google

Beide bedrijven hebben geen schulden en beschikken over een royale kaspositie, die grotendeels is belegd op de financiële markten. Eind 2013 had Facebook meer dan 11,4 miljard dollar. Dat is een mooie spaarpot, maar hij is niet te vergelijken met de 58,7 miljard dollar van Google. Dat bedrijf genereert ook een veel hogere vrije kasstroom (inkomsten gegenereerd door de activiteit na aftrek van investeringen): 11,3 miljard dollar in 2013, of vier keer meer dan Facebook.

Facebook is de analistenfavoriet

Over het algemeen hebben de analisten zowel vertrouwen in Facebook als in Google. Google krijgt een koopadvies van 39 analisten, terwijl 13 adviseren het aandeel te houden. Niemand waagt zich aan een verkoopadvies, ondanks het relatief beperkte potentieel van 15,2 procent. Facebook doet nog beter: 41 koopadviezen, 10 houden-adviezen en geen enkel verkoopadvies. De consensus rekent op een koers van 73 dollar, wat neerkomt op een stijgingspotentieel van 21 procent op één jaar. De voorkeur van de analisten gaat dus uit naar het sociale netwerk.

Google

Beurs: Nasdaq

Ticker: GOOG

Beurskapitalisatie: 381 miljard dollar

Facebook

Beurs: Nasdaq

Ticker: FB

Beurskapitalisatie: 153 miljard dollar

CÉDRIC BOITTE

Hoge waarderingen en sterke concurrentie gaan zelden goed samen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content