LIC Leather verwerkt de fijnste ledersoorten tot hoogwaardige horlogebandjes. Naast klassiekers als kalfsleder gebruikt het ook exotische materialen zoals python, zeeduivel, zalm en buffel. Het Oostendse bedrijf experimenteert zelfs met een plantaardig alternatief op basis van cactus.
2021 is een jubileumjaar voor LIC Leather. Vijftig jaar geleden startte Yves Thomas in Oostende een atelier voor de productie van horlogebandjes. Het vakmanschap in lederbewerking leerde Thomas aan de Parijse school Les Ateliers Grégoire. Na zijn studie begon hij te werken in het lederatelier van het Franse modehuis Hermès. In 1971 vond hij in Oostende een geschikte locatie voor zijn eigen atelier. Hij mikte meteen op het hogere marktsegment.
Na het overlijden van Yves Thomas namen zijn echtgenote Willianne en zijn zoon Xavier, eveneens een oud-student van Les Ateliers Grégoire, de leiding van het bedrijf over. In april dit jaar stapten de ondernemers Dirk De Bruycker en Olivier Steenhaut in het kapitaal. “Xavier was op zoek naar partners om het bedrijf internationaal te laten groeien”, vertelt Olivier Steenhaut. “In België zijn we de marktleider in het luxesegment. In Nederland en het Verenigd Koninkrijk kunnen we nog sterk vooruitgaan. Na de brexit is het een stuk complexer geworden, maar dat schept ook kansen. Enkele concurrenten haakten af, terwijl wij die extra complexiteit wel aankunnen.” Ook in de Verenigde Staten, de Scandinavische landen en Azië is er volgens Steenhaut nog veel potentieel voor LIC.
LIC verkoopt horlogebandjes aan horlogefabrikanten, aan juweliers in het hogere marktsegement en sinds 2019 ook rechtstreeks aan particulieren via de webshop. Voor de coronacrisis draaide het bedrijf een omzet van ongeveer 1,3 miljoen euro. Door de lockdown kreeg de verkoop een knauw. “Gelukkig konden we een beroep doen op het systeem van tijdelijke werkeloosheid”, zegt Steenhaut. LIC stelt twintig mensen te werk.