Het betere horlogebandje

© FOTOGRAFIE WOUTER RAWOENS

LIC Leather verwerkt de fijnste ledersoorten tot hoogwaardige horlogebandjes. Naast klassiekers als kalfsleder gebruikt het ook exotische materialen zoals python, zeeduivel, zalm en buffel. Het Oostendse bedrijf experimenteert zelfs met een plantaardig alternatief op basis van cactus.

2021 is een jubileumjaar voor LIC Leather. Vijftig jaar geleden startte Yves Thomas in Oostende een atelier voor de productie van horlogebandjes. Het vakmanschap in lederbewerking leerde Thomas aan de Parijse school Les Ateliers Grégoire. Na zijn studie begon hij te werken in het lederatelier van het Franse modehuis Hermès. In 1971 vond hij in Oostende een geschikte locatie voor zijn eigen atelier. Hij mikte meteen op het hogere marktsegment.

Na het overlijden van Yves Thomas namen zijn echtgenote Willianne en zijn zoon Xavier, eveneens een oud-student van Les Ateliers Grégoire, de leiding van het bedrijf over. In april dit jaar stapten de ondernemers Dirk De Bruycker en Olivier Steenhaut in het kapitaal. “Xavier was op zoek naar partners om het bedrijf internationaal te laten groeien”, vertelt Olivier Steenhaut. “In België zijn we de marktleider in het luxesegment. In Nederland en het Verenigd Koninkrijk kunnen we nog sterk vooruitgaan. Na de brexit is het een stuk complexer geworden, maar dat schept ook kansen. Enkele concurrenten haakten af, terwijl wij die extra complexiteit wel aankunnen.” Ook in de Verenigde Staten, de Scandinavische landen en Azië is er volgens Steenhaut nog veel potentieel voor LIC.

1 Controle van de huiden LIC Leather werkt meestal met kalfs- en alligatorleder, maar in de opslagruimte ligt een veel grotere verscheidenheid aan ledersoorten.
1 Controle van de huiden LIC Leather werkt meestal met kalfs- en alligatorleder, maar in de opslagruimte ligt een veel grotere verscheidenheid aan ledersoorten. “Ons assortiment omvat zo’n 25 variëteiten, waaronder enkele exotische ledersoorten zoal python, zeeduivel, zalm en buffel”, verklaart productie- en aankoopverantwoordelijke Xavier Thomas. “Bovendien zijn die soorten ook verkrijgbaar in verschillende afwerkingen en kleuren. We experimenteren ook met cactusleder als veganistisch alternatief.” Het gros van de huiden haalt LIC Leather bij Franse en Italiaanse leerlooierijen.© FOTOGRAFIE WOUTER RAWOENS

LIC verkoopt horlogebandjes aan horlogefabrikanten, aan juweliers in het hogere marktsegement en sinds 2019 ook rechtstreeks aan particulieren via de webshop. Voor de coronacrisis draaide het bedrijf een omzet van ongeveer 1,3 miljoen euro. Door de lockdown kreeg de verkoop een knauw. “Gelukkig konden we een beroep doen op het systeem van tijdelijke werkeloosheid”, zegt Steenhaut. LIC stelt twintig mensen te werk.

2 Stansen, splitten en schalmen Een automatische stansmachine deelt de huiden op in kleinere vellen. In de voorbereidingsfase wordt het leer ook gesplit.
2 Stansen, splitten en schalmen Een automatische stansmachine deelt de huiden op in kleinere vellen. In de voorbereidingsfase wordt het leer ook gesplit. “Het leder dat hier aankomt, heeft een dikte van ongeveer 2 à 3 millimeter”, zegt Xavier Thomas. “Dat is te dik. In de splitmachine wordt het leer middendoor gesneden, zodat we een dikte van ongeveer 0,8 millimeter krijgen.” Vervolgens wordt het leer geschalmd. “Richting de uiteinden van de bandjes schaven we geleidelijk een beetje van het leer weg om rond de pols een effen lijn te krijgen”, legt Thomas uit.© FOTOGRAFIE WOUTER RAWOENS
3 De assemblage Een horlogebandje bestaat uit een bovenleerlaag, een vulling, een versteviging en een voering, meestal een anti-allergische ledersoort. In de assemblage komen die onderdelen samen. Ze worden samengevoegd, gelijmd en samengeperst.
3 De assemblage Een horlogebandje bestaat uit een bovenleerlaag, een vulling, een versteviging en een voering, meestal een anti-allergische ledersoort. In de assemblage komen die onderdelen samen. Ze worden samengevoegd, gelijmd en samengeperst.© FOTOGRAFIE WOUTER RAWOENS
4 De eindkap De bandjes moeten nog op de juiste maat worden gesneden. Dat gebeurt met een kleine stansmachine.
4 De eindkap De bandjes moeten nog op de juiste maat worden gesneden. Dat gebeurt met een kleine stansmachine. “We beschikken over meer dan honderd matrijzen”, vertelt Xavier Thomas. “Onze horlogebandjes zijn verkrijgbaar in vier lengten en zo’n tien breedtes tussen 10 en 24 millimeter.”© FOTOGRAFIE WOUTER RAWOENS
5 Stikken en verven De horlogebandjes verhuizen naar de stikafdeling.
5 Stikken en verven De horlogebandjes verhuizen naar de stikafdeling. “Als je extra sterke lijm gebruikt, is stikken in theorie niet nodig”, zegt Xavier Thomas. “Maar het geeft toch een extra versteviging. Het heeft ook een visueel aspect. Door specifieke stiksels te gebruiken kun je een horlogebandje personaliseren. Er zijn kenners die een horloge herkennen aan het stiksel op het bandje.” Het stikken gebeurt machinaal, maar op verzoek van enkele prestigieuze merken levert LIC soms ook nog handstikwerk af. Na het stikken worden de zijkanten van de bandjes lichtjes afgeschuurd, waarna ze geverfd worden in de kleur van het horlogebandje.© FOTOGRAFIE WOUTER RAWOENS
5 Stikken en verven De horlogebandjes verhuizen naar de stikafdeling.
5 Stikken en verven De horlogebandjes verhuizen naar de stikafdeling. “Als je extra sterke lijm gebruikt, is stikken in theorie niet nodig”, zegt Xavier Thomas. “Maar het geeft toch een extra versteviging. Het heeft ook een visueel aspect. Door specifieke stiksels te gebruiken kun je een horlogebandje personaliseren. Er zijn kenners die een horloge herkennen aan het stiksel op het bandje.” Het stikken gebeurt machinaal, maar op verzoek van enkele prestigieuze merken levert LIC soms ook nog handstikwerk af. Na het stikken worden de zijkanten van de bandjes lichtjes afgeschuurd, waarna ze geverfd worden in de kleur van het horlogebandje.© FOTOGRAFIE WOUTER RAWOENS
6 Handgemaakte lusjes
6 Handgemaakte lusjes “Het maken van de lusjes of passanten die over het horlogebandje worden aangebracht, is heel specialistisch handwerk”, benadrukt Xavier Thomas. In de voorbereidingsfase worden lange linten uitgesneden die vervolgens worden gesplit op een dikte van 0,3 millimeter. De linten worden op een staaf in de snijmachine gedraaid, waarna ze op de juiste lengte worden gesneden. De uiteinden van de passanten worden aan elkaar gelijmd en vervolgens ook nog genaaid. Tot slot worden er gaatjes in het horlogebandje gemaakt en wordt de gesp gemonteerd. Daarna volgt een strenge kwaliteitscontrole.© FOTOGRAFIE WOUTER RAWOENS

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content