Het bedrijf dat tv nóg spannender maakt
Een beetje tekst en uitleg op het tv-scherm maakt sport- en spelprogramma’s nog spannender voor de kijker. Dat is de specialiteit van Cue-Graphics.
E rik Strømberg, de zaakvoerder van Cue-Graphics, voelde een paar jaar geleden al de trend aankomen. “Bij sportuitzendingen krijgt de kijker steeds meer grafische informatie: de namen, tussenstanden en andere gegevens moeten bijna onmiddellijk op het scherm verschijnen, zelfs wanneer de wedstrijd live wordt uitgezonden.”
Een stressbestendige crew en crashvrije apparatuur zijn de twee benodigdheden om zo’n opdracht tot een goed einde te brengen. Strømberg: “Wij beschikken nu over de middelen en de mensen om bij alle sport-, spel- of nieuwsprogramma’s heel vlug grafische gegevens op het scherm te brengen.”
Aanvankelijk zocht Cue-Graphics op de buitenlandse markt naar technieken, maar ze stootten op peperdure systemen die alleen een BBC of een CNN zich kunnen veroorloven. “Toen hebben we zelf maar een systeem ontworpen. Dat is zo flexibel, dat we de snel veranderende mode in grafisch ontwerp makkelijk kunnen bijbenen.”
Intussen zwermen de cijfers en letters van Cue-Graphics uit over de Vlaamse tv-zenders. Programma’s zoals De slimste mens ter wereld, De laatste show, De pappenheimers, Ups & downs zijn een paar recente voorbeelden.
Voor de voetbalcompetitie op KanaalTwee, maar ook voor andere sporten, zet het bedrijf een team van spotters in. Op strategische posities in het stadion, op het veld of langs het parcours nemen zij elke beweging waar. Wat er links of rechts zit aan te komen, spelen ze naar de reportagewagen door, zodat de technicus de grafische informatie al klaar houdt. Zo kan het dat de ondersteunende gegevens al over het scherm rollen, terwijl de actie zich live voor onze ogen voltrekt. “In balsporten draait het om seconden,” weet Strømberg.
Cue-Graphics gebruikt de eigen apparatuur nu al geruime tijd en heeft het product verder geperfectioneerd. Strømberg wil met zijn systeem de internationale markt op. “We voeren gesprekken met een Tsjechisch bedrijf dat virtuele beeldtechnologie ontwikkelt, complementair aan ons systeem. We willen de krachten bundelen om Europa te veroveren.”
Philip Hanssens
Voor de voetbalcompetitie zet het bedrijf een team van spotters in op strategische posities in het stadion.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier