HET ANTWOORD VAN DE TEXTIELSECTOR
Technisch textiel.
Vandaag werken in de Belgische textielindustrie (confectie niet meegeteld) nog 46.000 mensen. In het begin van de jaren ’70 waren er dat nog meer dan 100.000. Toch wist de sector ondanks deze aderlating het productievolume op eenzelfde peil te houden. In lopende prijzen steeg de omzet van de sector zelfs van 110 miljard in ’73 tot 230 miljard in ’85. Tot vandaag bleef de omzet rond dit bedrag schommelen. Op de lopende rekening zorgt textiel voor een surplus van 50 miljard. Het toont aan dat de sector onder druk van de lagelonenlanden op zoek ging naar producten met een hogere toegevoegde waarde. De textielsector heeft voldoende innovatiepotentieel in huis om concurrentieel te blijven.
Lieva van Langenhove, docent van de vakgroep Textiel van de Universiteit Gent (UG) : “Sleutelwoorden in de sector zijn productinnovatie en het creëren van hoge toegevoegde waarde. Wie dat niet doet, vliegt er onherroepelijk uit. Het aantal nieuwe grondstoffen en productieprocessen levert steeds meer toepassingen op. Wel is het concurrentievoordeel van die hoogtechnologische toepassingen van steeds kortere duur. De zogenaamde lagelonenlanden pikken steeds sneller aan. De textielbedrijven beseffen dit, want uit een recente enquête bleek dat 17 % van de bedrijven meer dan 5 % van hun omzet in Onderzoek & Ontwikkeling (O&O) investeert. Een verrassend resultaat, want tot voor kort was deze post in de sector heel bedroevend (tot minder dan 1 %).”
De performante textielbedrijven speuren continu naar nieuwe processen en vooral nieuwe producten. Het technisch textiel (met toepassingen in sectoren als wegenwerken, vliegtuigbouw, voeding of de medische branche) vormt vandaag de speerpunt van de sector, goed voor een omzet van 35 miljard frank. Een voorbeeld is het West-Vlaamse Libeltex, dat momenteel al 40 % van zijn 2,7 miljard omzet puurt uit dergelijke producten naast de klassieke, maar ook steeds technologischer fiberproductie. Gedelegeerd bestuurder Filip Libeert : “We mikken op producten met een hoge technologische input en een hoge toegevoegde waarde, bestemd voor specifieke markten. Van onze omzet gaat 4 % naar O&O. Zo maken we afdekvliezen voor akoestische isolatie in de automobielsector, hebben we een heel gamma synthetische media voor luchtfiltratie en leveren we hygiënetoepassingen in de vorm van ons Dry-web-concept voor vochttransport.” Textiel een klassieke sector ?
TEXTIELSECTOR Dankzij de overstap naar technische producten is het bobijntje van de textielsector nog lang niet af.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier