HERVORMING
OPTIMALIZERING.
Onderwijs kost de Vlaamse overheid jaarlijks 250 miljard frank of 43 % van het Vlaams overheidsbudget. Volgens professor Roger Blanpain moeten die middelen beter aangewend worden dan in het huidige stelsel dat nog te veel op repetitiviteit van buiten blokken en afdreunen is gericht en te weinig op kreativiteit. Jobs in de maatschappij van de toekomst worden immers ook van langsom minder repetitief, en steeds vaker jobs waarbij kreativiteit onontbeerlijk is. “Kreativiteit betreft analyse (probleemoplossing), experiment, kommunikatie en team- en netwerking, ” legt Blanpain uit. Hij bepleit een onderwijssysteem waarbij onderwijs tot 18 jaar gratis is. De ouders krijgen onderwijscheques waarmee zij rechtstreeks de school van hun keuze kunnen subsidiëren. “Dit zal nieuwe onderwijsinitiatieven toelaten, eventueel buiten de bestaande netwerken, ” zegt Blanpain.
TERUGBETALING.
Om toegelaten te worden tot het hoger onderwijs dient een student te slagen in een ingangseksamen. Wie slaagt, kan gratis een onderwijslening krijgen die later terugbetaald moet worden in funktie van het inkomen dat men dankzij het diploma zal verdienen. “In de toekomst, ” zegt Blanpain, “zal het er meer en meer op aankomen dat een individu een uniek arbeidsprofiel kan tonen waarmee hij zich onderscheidt van alle anderen, bijvoorbeeld een diploma in de rechten plus kennis van het Japans. ” Daarom wil hij studenten in grote mate zelf hun vormingspakket laten samenstellen. De studenten evalueren eveneens hun docenten. Waar en bij wie men studeert, maakt Blanpain niet veel uit. “Universiteiten kunnen publieke zowel als privé-instellingen zijn. ” Hij vertrouwt erop dat studenten die zelf betalen voor hun opleiding, vanzelf oog zullen hebben voor de kwaliteit van de opleiding. “Vandaag kiezen studenten hun keuzevakken dikwijls in funktie van de gemakkelijkheid. Ik wil het aantal keuzevakken uitbreiden, maar de student die voor het gemak opteert, benadeelt zichzelf. “
Een diploma leidt in Blanpains systeem immers niet automatisch tot een job. Bedrijven zien toe op de kwaliteit en de unieke toegevoegde waarde van de mensen die zij in dienst nemen. Voor belangrijke overheids- en gesubsidieerde jobs wil Blanpain dat een publiek georganizeerd eksamen met sukses wordt afgelegd. Op die manier is er kontrole op de degelijkheid van de verstrekte opleiding.
Wie een job heeft, moet zich bovendien permanent bijvormen. Dat geldt ook voor overheidsjobs waar het behoud van betrekking afhankelijk wordt gemaakt van het feit of men zich al dan niet bijschoolt. De Leuvense hoogleraar stelt een systeem voor waarbij de overheid vormingcheques verleent en fiskale aftrekken toestaat voor al wie eigen middelen aanwendt voor verdere vorming. Het doel van de hele hervorming is erop gericht, zo zegt hij, “een dynamisch onderwijsaanbod te bevorderen dat onze samenleving moet toelaten de werkloosheid en de sociale uitsluiting te keren en voldoende ekonomische toegevoegde waarde tot stand te brengen voor een solidair sociaal beleid. “
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier