Herbruikbare tas boven plasticzak

Herbruikbare tassen winnen veld en dringen de eenmalige plastic zakjes naar de achtergrond. Dat merkt ook zakken- en hoezenproducent BeFre.

Toen het aantal eenmalige, gratis draagtasjes drastisch steeg van 791 miljoen in 2001 tot 883,5 miljoen in 2002, kon men niet anders dan ingrijpen. Fedis – de Belgische federatie van de distributie – lanceerde enkele grote sensibiliseringscampagnes, er kwam een overheidscampagne en ook de Fedis-leden zelf namen initiatief. Men merkte al snel de vruchten van al die inspanningen, maar nu pas is de omvang echt duidelijk. In vergelijking met het niveau in 2003 was het gebruik van aantal eenmalige plastic tasjes vorig jaar al met 85 procent gedaald. Daarmee werd in totaal 4873 ton plastiek uitgespaard.

Degoutante vervuiling

Dat herbruikbare tassen populairder worden, stelt ook Bernard Holvoet van BeFre vast. “Ten opzichte van 2008 steeg ons omzetcijfer vorig jaar met 270 procent. Ook voor 2010 ziet het er goed uit. We hebben eind juni al de omzet van 2009 gehaald!” De twee broers Bernard en Frederik Holvoet richtten BeFre op in 2007. “We hadden een wereldreis gemaakt en waren in Azië echt gedegouteerd door de vele plastic tasjes in bomen en velden. Er was zo veel vervuiling dat we er vroeger zijn weggegaan. Daarna kwamen we terecht in Australië, een immens contrast vormde dat. Daar was de situatie net futuristisch, er werd veel meer hergebruikt. Toen dachten we: als het daar kan, waarom dan niet bij ons? Bij onze terugkeer besloten we een alternatief te bieden voor die vervuilende plastic zakjes.”

Gecertificeerd product

De herbruikbare winkeltassen zijn het belangrijkste product voor het bedrijf, maar daarnaast maken ze ook strandtassen, handtassen, hoezen voor kleding, schoenen, kussens enzovoort. Bovendien hebben klanten voor de vervaardiging de keuze uit katoen, jute, gerecycleerde pet- flessen, polypropyleen, bamboe, enzovoort. “Wij zijn voor onze katoenen tassen een van de weinige licentiehouders van de labels Fairtrade-Max Havelaar en Organic (Bio). Bovendien zijn we vrij uniek, omdat we ook CO2-neutraal gelabelde zakken aanbieden. Onze productie zit in het Midden-Oosten en in het Verre Oosten om de prijs competitief te houden. De CO2-uitstoot van de productie en het transport compenseren we via onze partner, CO2logic. Met een door de VN gecertificeerde formule wordt het aantal kilogram CO2 omgezet in euro. Dit bedrag wordt dan geïnvesteerd in verschillende CO2-reducerende projecten geleid door CO2logic. Op die manier krijgt de klant een met een CO2-neutraal logo gecertificeerd product. Dat is meteen een extra marketinginstrument. Uiteraard kan ook het logo van de klant op het product gedrukt worden, zo is je merk continu in het straatbeeld aanwezig.”

BagBubble in aantocht

BeFre hanteert een andere strategie dan de concurrentie. “Vaak moet je minstens 5000 of 10.000 exemplaren bestellen, maar wij aanvaarden bestellingen vanaf 500 stuks voor jute en katoen en vanaf 1000 stuks voor polypropyleen en gerecycleerde pet. Zo bereiken we ook de kleine handelaars. De prijs hangt af van het gekozen materiaal, de grootte van de tas en de hoeveelheid. Bij 1000 stuks in poly-propyleen bedrukt met eigen logo betaal je bijvoorbeeld zo’n 1 tot 2 euro per tas. Bij 5000 stuks daalt de prijs naar 0,5 tot 1 euro, voor meer dan 20.000 stuks is dat al minder dan 0,5 euro per tas. Tot onze klanten behoren Louis Delhaize, Media Markt, Telenet, Luminus, Exki, de Europese Commissie, Brussel Net, Provincie Oost-Vlaanderen en heel wat steden.”

Voor wie geregeld zijn herbruikbare tas vergeet, werkt BeFre aan een zijproject. Met de BagBubble – vergelijkbaar met een grote kauwgomballenbak – wil het plastic tasjes een tweede leven geven. Consumenten kunnen er al hun plastic tasjes in kwijt. Heb je er eentje nodig dan neem je het er gratis uit. De BagBubble is speciaal ontworpen voor supermarkten, openbare plaatsen, scholen, gemeentes en beurzen.

Door Annick Claus

“Bij de terugkeer van onze wereldreis besloten we een alternatief te bieden voor die vervuilende plastic zakjes” Bernard Holvoet (BeFre)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content