Heerlijk motortje

© GF

Auto’s bouwen en verkopen: al een slordige twintig jaar is dat een klus voor de marketingjongens. Zij denken na en komen dan tot het besluit: deze of gene auto is wat het volk lust. Zoals: een icoon versmelten met het populairste koetswerk van het decennium. Vier jaar geleden baarde Fiat zo de 500X. Die is groot genoeg om de wagen een heuse SUV te kunnen noemen. Een schot in de roos.

We zijn vier jaar later en de 500X is toe aan een facelift. Ook die is voer voor de marketingjongens. Uiterlijk is de 500X nauwelijks veranderd. Hooguit is wat gesleuteld aan de bumpers, zowel voor- als achteraan, en hier en daar is er een nieuwe beschermstrip bij gekomen. Ook led-lichten heeft de wagen erbij gekregen. Alweer iets wat niet opvalt in de showroom. Dus moest de perspresentatie er een met luister zijn. Enkele marketeers gaven de vernieuwde 500X voor zijn perslancering een hoofdrol in hun interpretatie van Back to the Future, de onsterfelijke film met Michael J. Fox, waarin een de Lorean de hoofdrol speelde. En ja, natuurlijk werd de 500X tijdens de presentatie geportretteerd als ” the all new 500X“. Ook dat is tegenwoordig vaste prik bij een gewone facelift.

Terwijl aan de contouren weinig is veranderd, is er wel goed nieuws onder de motorkap. Fiat lepelt zijn nieuwe driecilinder van één liter in het vooronder, een motor die we enkele weken geleden al proefden in de vernieuwde Renegade van het zustermerk Jeep. Met die nieuwe kleine krachtbron is de 500X plots een heel guitige, levendige en aangenaam rijdende kleine SUV. Een auto die we veel meer appreciëren dan de vorige versie. We hadden er eigenlijk al een zwak voor voordat we instapten: in tegenstelling tot behoorlijk wat andere merken heeft Fiat een deeltjesfilter op deze kleine benzinemotor gemonteerd. Dat kunnen we alleen maar toejuichen.

De turbobenzinemotoren van de nieuwste generatie zijn tot nu om de een of andere reden buiten schot gebleven in het grote debat over vervuilende wagens. Terwijl het in de autowereld een publiek geheim is dat benzinemotoren, die functioneren met een inspuiting onder heel hoge druk (zoals dieselmotoren), ook heel wat fijnstof uitstoten. En of Fiat een pluim verdient voor zijn deeltjesfilter.

Cijfers

Motor:

3-cilinder turbobenzine, 999 cc, 120 pk (88 kW)

Max. koppel 190 Nm bij 1750 t/m

Prestaties:

Top 188 km/u

0-100 km/u in 10,9 sec.

Normverbruik: 5,8 liter

Testverbruik: 7,9 liter

Emissie: 133 gr CO2/km

Instapprijs:

20.890 euro

+

Rijgevoel motor

Verbruik motor

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content