HEEFT U EEN VERGUNNING?
De kabelpolitie.
De met veel poeha aangekondigde jongerenzender JIM-TV heeft nog steeds geen aanvraag ingediend voor een vergunning als doelgroep- en themazender. Dat verzoek zou in de maand september moeten binnenwaaien, meldt het Vlaams Commissariaat voor de Media(VCM). TV2000, de nieuwe zender van Roland Lommé, had zijn erkenning al op 30 juni 2000 op zak. En Vitaya, dat sinds afgelopen vrijdag in de ether is, kreeg zijn erkenning in augustus vorig jaar.
Het VCM, waarvan de Vlaamse regering de leden benoemt, is binnen het Vlaams Gewest bevoegd voor het verlenen, schorsen en intrekken van omroeperkenningen en vergunningen voor reclame en sponsoring op de kabel. Ook het geven en intrekken van de toestemming aan de kabelmaatschappijen om omroepprogramma’s door te seinen, behoren tot haar bevoegdheid.
Zenders die zich richten tot de gehele Vlaamse Gemeenschap (zoals Vitaya, KanaalZ, TMF…) hebben recht op een must-carrystatuut: dat betekent dat de kabelmaatschappijen deze televisieprogramma’s gelijktijdig en in hun geheel moeten doorgeven. Een verspreiding over het hele Vlaams Gewest is voor de adverteerders uiteraard interessanter dan een beperkte verspreiding.
De andere categorieën van televisieomroepen die het Vlaams Commissariaat voor de Media erkent, zijn de regionale omroepen ( WTV, Focus, Kanaal 3, ATV…), de betaalomroepen ( Canal+) en de televisiediensten.
Die laatste term is in de Vlaamse decreten over televisie vrij vaag gehouden, wegens de razendsnelle technologische evolutie binnen dat domein. Televisiediensten verwijzen naar diverse nieuwe ontwikkelingen in het medialandschap, zoals pay per view, en internet via televisie. Voor televisiediensten kreeg het VCM nog maar één aanvraag binnen: die van The NarrowCasting Company, een Antwerpse NV die in 1999 failliet ging.
Ook de regionale omroepen hebben recht op een must-carrystatuut.
Betaalomroepen en televisiediensten daarentegen hebben een may-carrystatuut: de kabelmaatschappijen zijn dus niet verplicht om die omroepen door te geven.Zenders die willen erkend worden, moeten een gedetailleerd financieringsplan voorleggen, twee journaals per dag brengen en reclame vlak voor of na kinderprogramma’s bannen – een kwestie waarvoor VT4, een vennootschap naar Brits recht, in het beklaagdenbankje kwam na een klacht van VTM in februari 1999. De VCM haalde VT4 toen van de kabel, maar de rechter stelde de zender voorlopig – in afwachting van een uitspraak ten gronde – in het gelijk.
WOR
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier