HECHTEL EKSEL. IN ‘T GEHEIM
Vanuit Hechtel worden ultrageheime prototypes van Ford-wagens naar testcentra over heel Europa vervoerd.
Als je het klein kantoor van Transcars aan het kruispunt in Eksel ziet, zou je niet vermoeden dat van hieruit de geheime transporten van Ford-prototypes vertrekken. Elk jaar worden vanuit dit punt meer dan tweeduizend geheime wagens getransporteerd van het meest zuidelijke punt van het Iberisch schiereiland tot de Noordkaap in Skandinavië.
Transcars is een Britse firma met twee bijkantoren op het vasteland, één in Valencia, het andere in Hechtel-Eksel. “We zijn vierentwintig uur op vierentwintig in de weer. Omdat we kompleet afhankelijk zijn van de ingenieurs van de verschillende Ford-vestigingen zijn we vaak verplicht om op vijf minuten tijd onze volledige planning door elkaar te gooien. Jaarlijks leggen de dertig chauffeurs die we in dienst hebben enkele miljoenen kilometers af, ” aldus Rose-Marie Jacobs van Transcars.
Waarom zijn al die verplaatsingen van her naar der nu eigenlijk nodig ? “De wagens moeten uitgebreid worden getest op hun veiligheid. Daarom is het belangrijk dat er ettelijke proefritten worden gehouden. Op het ogenblik dat de konsument zijn auto koopt, mag niets meer aan het toeval zijn overgelaten. “
Omdat alles wat Transcars vervoert “top-secret” is, worden de chauffeurs, die allemaal van het Britse eiland komen, streng gekontroleerd. “De nieuwe modellen kosten miljoenen aan ontwerpkosten. Als daarover informatie uitlekt, is dat een ramp voor Ford. Daarom zijn al onze rijders verplicht een papier te ondertekenen waarop ze uitdrukkelijk garanderen niets over de inhoud van de vracht los te laten. En bij alle laad- en losbeurten plaatsen we veiligheidsmensen die ervoor zorgen dat er geen foto’s worden genomen. Als een chauffeur betrapt wordt met een fototoestel in zijn vrachtwagen, vliegt hij op staande voet de deur uit. “
Zelfs politie en rijkswacht krijgen onder geen beding toelating een oogje onder het zeil te werpen. Als ze blijven aandringen op een kontrole-onderzoek worden de mensen van Ford erbij geroepen. Maar sinds de nieuwe Europese wetgeving komen zulke situaties nog maar zelden voor.
“Natuurlijk zijn niet alle vrachten geheim. Ook bestaande modellen worden geregeld aan nieuwe tests onderworpen. Die wagens vervoeren we gewoon op een open oplegger. Ze zijn uiteraard voor elke autofreak vrij te bezichtigen. “
ROSE-MARIE JACOBS (TRANSCARS). Vervoer van Ford-geheimen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier