HEB JE AL GEPAKT?
De bloembollen van de Aalsmeerse veiling krijgen een veilig omhulsel van Schepens Verpakkingen uit Oudenaarde.
De productieruimte van de nv Schepens Verpakkingen is tot de nok gevuld met inpakmateriaal, alle oppervlakte is opgesoupeerd. Algemeen directeur Carlo Vanhove en zijn echtgenote namen het pand nochtans amper twee jaar geleden in gebruik. “We groeien explosief,” bevestigt de zaakvoerder. “Dit jaar gaan we er opnieuw 40% op vooruit.”
Het bedrijf is dan ook gespecialiseerd in een bijzondere nichemarkt: het verwerken van verpakkingsmateriaal uit papier, cellofaan, polypropyleen en polyethyleen. Dat materiaal wordt gekocht in zijn rudimentaire vorm, en vervolgens gestanst, gesneden, bedrukt en herwikkeld op kleinere bobijnen, op maat van klanten. “Wij hebben zeer flexibele leveringstermijnen. De giganten in onze sector kunnen nooit zo snel op de markt inspelen,” verklaart adjunct-manager Steven Vindevogel de sterke positie van het bedrijf.
Het verpakkingsmateriaal wordt gebruikt voor vlees, bloemen en de audiovisuele markt. De klanten zijn uitsluitend groothandelaars en de grootdistributie. Het bedrijf uit Oudenaarde is bijvoorbeeld exclusief invoerder van het Amerikaanse peachtreat-papier, dat voor de verpakking van vlees wordt gebruikt. “Gedurende zes dagen behoudt het vlees er zijn kleur, geur en gewicht in,” somt Carlo Vanhove de troeven op.
Uit cellofaan, polypropyleen en polyethyleen worden onder- en tussenleggers gemaakt. Ook al dan niet bedrukte bloemenrollen worden uit deze materialen vervaardigd. De bloemenrollen worden geëxporteerd naar de veiling van het Nederlandse Aalsmeer. “De bloemenrollen zijn geen moneymakers, maar bieden mooie quantums. Het zijn bulkorders, maar het blijft maatwerk.” Een derde, erg belangrijke poot is de productie van folie op maat voor de audiovisuele sector. Vooral voor de verpakking van cassettes.
Op de klantenlijst van Schepens Verpakkingen staan onder meer TDK, Delhaize, Colruyt en Aldi. De omzet klom van 64 miljoen frank in 1994 naar 100 miljoen frank vorig jaar. Gemaakt door twaalf vaste mensen, die worden aangevuld door uitzendkrachten. Want de markt geeft steeds meer impulsen. Inmiddels is de export goed voor 68% van de omzet. Daarvan gaat twee derde naar Nederland, een derden naar Duitsland. Weldra komen Frankrijk en Zwitserland aan de beurt. Bovendien worden steeds weer nieuwe, en complementaire producten aan het gamma toegevoegd. Papier voor pralines en hoezen voor bloemen zijn de nieuwkomers in het rijtje.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier