HAVENBEDRIJF ANTWERPEN. GELUKZAK

Paul de Wit (43 j.) is de kommunikatiemanager van het Havenbedrijf Antwerpen, een funktie die enkele maanden geleden werd gecreëerd door direkteur-generaal Eddy Bruyninckx. Momenteel werkt hij aan een geïntegreerd kommunikatieplan voor het Havenbedrijf.

Zijn hele carrière verzamelde hij de puzzelstukjes waaruit zijn huidige job bestaat. “Guy Mortier heeft mij uit mijn wiskunde-opleiding geplukt om voor Humo te schrijven, ” vertelt Paul de Wit. “Later heb ik dan vooral voor Panorama gewerkt, wat maakt dat ik twaalf jaar beroepsjournalistiek achter de rug heb en weet wat schrijven is. ” Paul de Wit gelooft niet in selfmade-toestanden. “Ik heb er geen probleem mee dat ik mijn studie niet heb afgemaakt, maar tegenover enkele mooie selfmade-verhalen staan duizenden mislukkingen. Ik ben een gelukzak, ” lacht hij.

Dan kruisen Louis van Raek en wijlen Wiel Elbersen zijn carrièrepad, dé bladenmakers achter Story en Flair. “Van toen af ging mijn interesse verder dan het loutere schrijfwerk. Ik leerde dat achter iets moois ook steeds een fijn stuk techniek en strategie zit, een goed uitgebouwde struktuur. ” En zo rolde de Wit de reklamewereld binnen, waar hij onder meer betrokken raakte bij de herstrukturering van de BRT tot BRTN, de start van Radio Donna, de ombouw van De Morgen… “Maar niet langer in staat tot afstand, heb ik partij gekozen, ” citeert Paul de Wit uit Kroniek van het Vuur van Eduardo Gaëtano. “Ik voelde mij steeds al een kind van de linkse beweging, maar nu wenste ik mijn ervaring als kommunikatiedeskundige in dienst van die beweging te stellen. Dat was in de periode van Karel Van Miert, de kernraketten… Ik heb wel steeds duidelijk gesteld dat ik géén mandaat wilde. Dat kon ik mij als kommunikatieman niet veroorloven. “

Paul de Wit was een tijdje woordvoerder van Leona Detiège, in die tijd staatssekretaris voor Pensioenen en nu burgemeester van Antwerpen. Zijn zeven jaar kabinetservaring maakten hem tot een specialist in de politieke marketing. “Eén vuistregel : weersta de verleiding om als kommunikatieman mee het beleid te bepalen. Het is enkel je taak aan elke beleidsbeslissing een kommunikatiekant te breien, ” doceert de Wit.

Nu ontbreekt er nog één puzzelstukje : geïntegreerde kommunikatie. “Ik werd gevraagd de omschakeling van de oude Prévoyance Sociale tot de nieuwe maatschappij P&V te begeleiden. Toen heb ik geleerd hoe je grote bedrijven doorheen een herstrukturering kan loodsen en hoe je zo’n gigant op het vlak van kommunikatie in al zijn geledingen op één lijn krijgt, ” legt de Wit nog uit. “Belangrijk is wel dat je in zo’n funktie rechtstreeks aan de top mag rapporteren. Dat was trouwens één van mijn voorwaarden om deze job voor het Havenbedrijf aan te pakken. “

En de Wit besluit : “Alles samen is dit toch een droom van een job ? Journalistiek, copywriting, analyse, strategie, reklame, marketing, geïntegreerde kommunikatie… En dan nog als Antwerpenaar voor je eigen haven mogen werken ? Als ik geen gelukzak ben, wie dan wel ? “

PAUL DE WIT (HAVENBEDRIJF ANTWERPEN)Spreekbuis van de Antwerpse haven.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content