Haven Oostende boekt beste resultaat in 25 jaar

Het eigen stuwadoorbedrijf Ossco moet nog meer trafiek naar Haven Oostende lokken.
Myrte De Decker
Myrte De Decker redacteur bij Trends

Port Oostende heeft het beste financiële resultaat behaald sinds 1998. Dat bleek bij de voorstelling van het jaarrapport in Stapelhuis Entrepot, het vernieuwde visitekaartje van de kleinere Belgische haven.

Vorig jaar werden de groene cijfers van Haven Oostende nog een recurrente meevaller genoemd. Vandaag bevestigen de positieve jaarcijfers een definitieve breuk met het verleden en een opwaartse trend die doorzet. In 2023 realiseerde de haven een winst voor belastingen van 2,12 miljoen euro, het beste resultaat sinds 1998.

Dat resultaat dankt het havenbedrijf vooral aan de diversificatie van zijn diensten. Naast het conjunctuurgevoelige zand en grind, vinden nu ook meststoffen, staal en zelf auto’s de weg naar Oostende. Eind december meerde het eerste roll-on-roll-offautoschip in tien jaar tijd aan.

“De cijfers bevestigen dat we erin geslaagd zijn nieuwe trafieken aan te trekken’”, zegt CEO Dirk Declerck. “Ze versterken onze positie en bewijzen dat we onze plaats in het Vlaamse havenlandschap hebben verworven.”

Ook de strategische heroriëntering van dochteronderneming Rebo heeft bijgedragen tot het succes. Dat bedrijf is geëvolueerd van een offshorewindterminal naar een polyvalente zwaarlastterminal, een plaats waar efficiënt en veilig gewerkt kan worden met extreem zware onderdelen. Zo worden er 28 opslagtanks gebouwd die later dit jaar via een ponton naar de LBC Tank Terminals in Antwerpen worden vervoerd. Dankzij de herpositionering is de winst van het bedrijf verdrievoudigd.

Daarnaast heeft de haven ook een eigen stuwadoorbedrijf, Ossco, opgericht dat schepen laadt en lost. Die investering moet in de toekomst vruchten afwerpen, omdat ze de maritieme groei ondersteunt.

Motor van tewerkstelling

De groei van de haven zorgt ook voor meer tewerkstelling. In het havengebied zijn sinds 2019 vijftien nieuwe bedrijven gevestigd, goed voor 407 nieuwe jobs. Daar zijn de dokwerkers niet bijgerekend. Tegen 2026 mikt de haven op een verdubbeling van het aantal nieuwe werknemers tot 850.

“De strategie en diversificatie van onze haven bewijst dat we lokale werkgelegenheid creëren”, zegt Charlotte Verkeyn, havenschepen (N-VA) en voorzitter Haven Oostende. “De nieuwe trafieken leveren een waaier aan kansen zodat we optimaal kunnen voortbouwen aan de haven als motor van tewerkstelling.”

Nichehaven

Port Oostende is een buitenbeentje in het Vlaamse havenlandschap. Daarom richt ze zich vooral op enkele nichemarkten, zoals blauwe economie, circulaire industrie en roll-on-roll-off. De haven zet ook sterk in op innovatie en ontwikkeling. Zo is het de bakermat van heel wat nieuwe ontwikkelingen voor drones.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content