HASSELEGAARTJE

Hasselt biedt van alles wat, maar ontbeert een duidelijk toeristisch imago. Een onderzoek van het Limburgs Universitair Centrum pleit voor meer eenvormigheid.

De stad Hasselt heeft troeven zat, ze moeten alleen beter worden uitgespeeld. Dat concludeert het onderzoek naar Hasselts (voornamelijk toeristisch) potentieel van professor Patrick De Groote ( Limburgs Universitair Centrum).

Hasselt investeerde sterk in toerisme, maar stelde de voorbije jaren een terugloop vast, vooral van groepsbezoeken. Er is nood aan impulsen die het toerisme aanzwengelen.

“Om precies te weten hoe we ervoor stonden, wilden we een wetenschappelijke doorlichting,” legt Jean-Pierre Swerts uit, hoofd van de afdeling Cultuur, Toerisme en Musea van de stad Hasselt. “De resultaten waren best positief. Hasselt heeft inderdaad een toeristisch product, maar een onsamenhangend imago. We hebben de reputatie van winkel- en museumstad of uitgaanscentrum, maar er is zoveel meer. Zowel voor de bezoekers als de eigen bewoners moeten we aan één samenhangend en sterk geprofileerd imago werken.”

Op cultureel vlak scoort Hasselt qua perceptie laag: nummer 15 in de rangschikking van de Vlaamse gemeenten. En dat met een patrimonium van 72 beschermde monumenten? “De belangrijkste musea zijn doorgaans goed gekend: het Nationaal Jenevermuseum, het Stedelijk Modemuseum en het Stedelijk Museum Stellingwerff-Waerdenhof. Het totale bezoekersaantal is de voorbije jaren flink toegenomen: van 72.268 in 1990 naar 119.141 bezoekers in 1998,” licht Swerts toe.

Het verblijfstoerisme in Hasselt is te zwak. Hotels en bedden zijn er genoeg, maar de stad heeft duidelijk een tekort aan meer gezins- en budgetvriendelijke formules als bed and breakfast. “Toch bevestigt de horeca dat er de jongste jaren opvallend meer Nederlanders, Fransen en Duitsers komen dan vroeger,” weet Swerts.

Op culinair gebied telt Hasselt wel 48 streekspecialiteiten. Alleen, ze moeten beter worden gepromoot. De jenever en de speculaas zijn befaamd, maar wie kent de Hasseltse erwtensoep of karbonade?

De studie resulteerde in een aantal strategische en praktische aanbevelingen. “We moeten de leefbaarheid van de stad verder verbeteren,” zegt Swerts. “Mobiliteit is daarbij een belangrijk gegeven, net zoals groenvoorziening en netheid van de stad. Hoewel Hasselt aan de Demer ligt, is er in de binnenstad geen water meer te bespeuren. Het is onmogelijk om van Hasselt een tweede Brugge te maken, maar de kanaalkom biedt ongetwijfeld bijkomende mogelijkheden. Voorts willen we overal meer groen, er wordt zelfs gedacht aan publieke daktuinen,” aldus nog Swerts.

Ook inzake patrimonium moeten er nieuwe impulsen komen, bijvoorbeeld nieuwe architecturale themaroutes langs gebouwen en monumenten. Swerts besluit: “Tenslotte kunnen we iets meer chauvinisme aankweken. Want daar knelt soms het Hasseltse schoentje.” Vertel dat maar ‘s in de rest van Limburg.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content