Harrods en Colette à la Belge

Dave Mestdach Chef film van Knack Focus

Slurp is een hippe maar wel interimaire loungebar op de Brusselse Grote Markt. Achter de historische gevel schuilt immers een erg ambitieus project: medio 2005 moet hier een conceptstore rond Belgische toplabels en design openen. Harrods à la Belge.

Info: Slurp, Grote Markt 19, 1000 Brussel, www.weloveyou.be

Het is misschien even zoeken, maar wie met de nodige speurzin een rondje ploegt langs de Brusselse Grote Markt, stoot vroeg of laat beslist op de juiste gevel. Die met de vitrine waarop discreet maar gedecideerd het logo van Slurp werd aangebracht.

Blitse reclameborden die meteen de aandacht trekken van de duizenden toeristen die hier wekelijks langs trekken, kan manager TimSiaens zich niet permitteren. En dat wegens de beschermde status die dit prachtige historische pand, de voormalige beurs van Brussel, geniet. “Ach,” relativeert hij, “Slurp is toch maar geopend tot 31 december van dit jaar. Waarom dan dure investeringen doen in geveldecoraties of nodeloos dwarsliggen bij het stadsbestuur terwijl het ondertussen de goede kant opgaat met de verbouwingsvergunningen?”

U leest het goed: opende Slurp pas begin juni zijn deuren, dan worden ze na precies zes maanden alweer gesloten. Deze loungebar is immers uitsluitend bedoeld om de periode te overbruggen die Siaens en zijn kompanen nodig hebben om in dit vier verdiepingen tellende pand hun eigenlijke droomproject te realiseren: de unieke conceptstore Nineteen waarin de klemtoon komt te liggen op Belgische toplabels en design.

“Volgens ons is het een project waar beslist behoefte aan is,” stelt Siaens. “De Grote Markt is een enorme toeristische trekpleister met 4 miljoen buitenlandse bezoekers per jaar, maar helaas vind je er alleen pralinewinkels en souvenirshops. Wat wij willen creëren, is een complete winkel met allure. Een winkel die niet alleen de toeristen aantrekt, maar ook aan de Belgische clientèle toont wat er in eigen land zoal te vinden is aan originele en hoogwaardige producten. Daarom zijn we op zoek naar merken en labels die bepaalde speciale producten hier exclusief willen aanbieden. Als een visitekaartje met internationale uitstraling.”

Van parfums tot designerkleding

Siaens heeft een winkel in gedachten waarbij de verschillende compartimenten op een organische manier in elkaar overvloeien. Geen afzonderlijke afdeling voeding of kleding dus, wel een volstrekt eigenzinnig ingericht decor dat je van het ene Belgische topproduct naar het andere loodst, van de parfums naar de designerkleding, van de cd-rekken naar de abdijbieren. “Op de bovenste verdieping komt er een internationale afdeling,” gaat Siaens enthousiast verder. “Maar ook daar is de Belgische invloed doorslaggevend. Zo hebben we al goede contacten met een frisdrankgigant om hier bepaalde projecten op te starten. Bekende Belgische ontwerpers die gepersonaliseerde blikjes ontwerpen die alleen hier te verkrijgen zullen zijn.”

Over bedrijven, designers en labels die in deze conceptstore zullen te vinden zijn en die aan het project participeren, kan en wil Siaens voorlopig nog niks kwijt. De onderhandelingen zijn nog volop aan de gang. Toch lijkt één ding nu al zeker: aan ambitie ontbreekt het MilkandCookies, zo heet het bedrijf van Siaens, allerminst. “Ja, ik haal mijn inspiratie voor een stuk uit internationale voorbeelden zoals het Londense Harrods, zeker wat de foodfloor betreft, of het Parijse Colette,” zegt Siaens. “Maar waarom zouden wij Belgen daar geen hippere variant op kunnen realiseren? Tenslotte hebben we kwaliteit genoeg in huis. Kijk maar naar onze modeontwerpers, brouwers, designers, chocolatiers en artiesten die internationaal een stevige reputatie genieten.”

Dat aan dit project een stevig prijskaartje hangt, lijkt logisch. Het project wordt dan ook financieel gedragen door drie partijen: horecaman GeoffreyVissenaekens, eigenaar van restaurant Skievelat, TikaLatifa van de vroegere lingeriezaak Rosebut en Tim Siaens die met zijn piepjonge communicatie- en multimediabedrijfje Milk and Cookies op zijn eentje instaat voor de concrete realisatie, de contractbesprekingen en de marketing en promotie.

Loungen in een historisch decor

Siaens kan terugvallen op een uitgebreid netwerk binnen het horeca-, marketing-, clubbing- en designerwereldje. Vandaar dat ook een tijdelijk project als Slurp, dat vooral bedoeld is om inkomsten te genereren nu het pand in afwachting van zijn finale bestemming toch moet worden afgehuurd, vrij snel en accuraat kon worden gerealiseerd. Zo deed Siaens een beroep op de bevriende ontwerper StevenBrouns van Zoink die voor Slurp het loungy meubilair uittekende. De lighting designers van Dark stonden dan weer in voor de aparte sfeerverlichting.

Het resultaat mag er wezen: een pasta- annex loungebar die een relaxte sfeer perfect weet te combineren met een trendy inrichting. Terwijl de lounge-, acid jazz- en elektronicadeuntjes – al dan niet van Siaens’ eigen platenlabel PaperRecordings – door de luidsprekers worden gejaagd, is het aangenaam verpozen in de grijze schuimrubberen relaxzetels van Zoink en onder de paddestoelvormige Dark-luchters die de rechthoekige ruimte met een spectrum aan verschillende pasteltinten inkleuren.

Op het menu? Eenvoudige pasta’s, de reguliere cafékaart, een uitgebreid assortiment aan cocktails én een hedendaagse atmosfeer die een uitgebalanceerd contrast vormt met het unieke historische decor van de Brusselse Grote Markt. Bovendien kunnen niet alleen hongerige toeristen overdag of clubbers ‘s avonds en ‘s nachts (wanneer bekende dj’s de ruimte tot een hippe danceclub omturnen) nog tot 31 december bij Slurp terecht; de bar kan tot dan ook worden afgehuurd voor exclusieve feestjes, bedrijfsfuiven of evenementen. Zo kwam Canon er een tijdje geleden al over de vloer, organiseerde het populaire skatelabel Carhartt er een blits feestje en werd de ruimte ook gebezigd om de Miss Brussel-verkiezing de nodige hippe luister te geven.

Snel reserveren dus, want met oudjaar klappen de deuren definitief dicht om, indien alles volgens plan verloopt, een complete facelift te ondergaan en medio 2005 opnieuw te openen als de allereerste conceptstore in ons land met internationale allure. De tricolores zijn nu al besteld.

Dave Mestdach

“Wat wij willen creëren, is een complete winkel die ook aan de Belgische clientèle toont wat er in eigen land zoal te vinden is aan originele en hoogwaardige producten.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content