HAPPY DAYS
H appy Days is de naam van het nieuwe getrouwheidsprogramma dat GB, Fortis Bank en Belgian Shell samen met Sopres Belgium hebben opgezet (zie Trends, 7 september 2000, blz. 74).
De campagne voor het getrouwheidsprogramma werd deze week gelanceerd en de nieuwe kaart is vanaf 25 september bruikbaar. De initiatiefnemers kozen voor de naam Happy Days omdat die zowel voor Nederlandstaligen als Franstaligen goed in de oren klinkt en een positieve uitstraling heeft. “Het leven zit vol verrassingen, vol cadeaus. Net zoals onze kaart,” zegt Stefaan Vermeiren, sales & marketing manager van Customer Loyalty Program Belgium (onder die naam hebben de deelnemende bedrijven zich verenigd).
Voor de lancering van de kaart maakt CLPB gebruik van affiches en televisiespots. De campagne werd uitgewerkt door Lowe Lintas. Concreet bestaat het medialuik uit vier verschillende posters (abri’s, 16- en 36-vierkantemeter More O’Ferralls) en drie verschillende spots. De uitwerking van de below-campagne is in handen gegeven van Karamba.
Daarnaast hebben CLPB en Direct Creations (de directmarketingpoot van Lowe Lintas) ook een mailing opgesteld die naar de bestaande houders van een GB-Voordeelkaart en de leden van de Global Club van Fortis wordt gestuurd. Bij de mailing (oplage: 2 miljoen exemplaren) zit een catalogus en de nieuwe Happy Days-kaart.
Volgens Vermeiren is het point-of-sale-materiaal vrij imposant. Op de verkooppunten van GB, Fortis en Shell komen grote urnen waarin de consumenten hun inschrijvingsformulier kunnen deponeren. Merkwaardig is dat de bestaande kaarthouders en de Global Club-leden zich opnieuw moeten inschrijven, terwijl ze toch al de Happy Days-kaart krijgen toegestuurd. Vermeiren: “We hebben een aantal gegevens van de consument nodig om het programma volop te laten draaien: het aantal gezinsleden, hun voorkeuren… En we vragen ook de toestemming om de gegevens te gebruiken.” CLPB is een nieuw bedrijf dat een bestand zal bijhouden. De wet op de privacy vereist dat de consumenten op de hoogte worden gebracht van het feit dat ze op een bestand staan en van wat er met die gegevens zal gebeuren.
Behalve de urnen op de verkooppunten komen er ook stickers, affiches en wobblers. Deelnemende bedrijven kunnen ook eigen acties opzetten – er wordt wel gewaakt over een uniforme communicatiestijl. Naast de aandeelhouders van CLPB (GB, Fortis Bank en Belgian Shell) zijn er nóg zes partners die punten kunnen geven: Neckermann Reizen, Touring, Azur en Belgacom Skynet (op het internet), Mediaxis (vanaf januari 2001) en Omega Pharma (OTC-producten).
De Happy Days-kaarthouders kunnen ook voor derden sparen: voor kinderen of kleinkinderen (er wordt dan een spaarrekening geopend bij Fortis-Bank) of voor humanitaire instellingen. “De kaarthouders kunnen hun punten dan naar die instellingen overdragen,” zegt Vermeiren. Het Rode Kruis, WWF, Child Focus, de MS Liga en Handicap International kunnen van die nieuwe manier van fondsenwerving profiteren.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier