Hans Wilmots (44) ‘Nooit je diplomatie en geduld verliezen’

Een organisatie kan een behoorlijke omvang hebben en toch relatief onbekend zijn. BDO is goed voor 45 miljoen euro omzet, 450 medewerkers en een netwerk in 110 landen. Een jaar geleden werd Hans Wilmots er CEO, met één uitgesproken ambitie: zijn organisatie meer visibiliteit geven.

HANS WILMOTS. “Ik vind van wel. We zijn geregeld in de media aan het woord geweest en hebben tijd noch moeite gespaard om onze strategie op veel fora toe te lichten. Veel ongeloof is omgeslagen in geloof. Ik wil op deze weg verdergaan.”

Wat waren de belangrijkste gebeurtenissen in het voorbije jaar?

WILMOTS. “BDO België is erin geslaagd tegen het einde van ons boekjaar in september twee nieuwe partnerships te realiseren, waardoor de ploegen van Gent en Roeselare versterkt zijn. Voorts hebben we ons geconcentreerd op de uitbouw van onze jongste activiteiten, corporate finance, interim-management en risk assurance services. We proberen ook een moderne invulling te geven aan onze taak als accountant. We moeten de ondernemer leren meer met de toekomst bezig te zijn. Tot slot hebben we de app KMO Cockpit gelanceerd, die ondernemers permanent alle belangrijke informatie ter beschikking stelt over accountancy en fiscaliteit in de ruime zin.”

Hebt u nieuwe tendensen ontdekt in de markt van accountancy, audits en fiscaal- juridisch advies?

WILMOTS. “Europees commissaris Michel Barnier heeft dit jaar een behoorlijke knuppel in het hoenderhok gegooid. Hij stelt een aantal maatregelen voor die de auditmarkt grondig zullen veranderen. Het is positief dat hij de markt toegankelijker wil maken voor middelgrote kantoren zoals BDO, maar hij mag niet overdrijven. Zijn extreme aanpak dreigt ons beroep onaantrekkelijk te maken, terwijl de relevantie van de auditor in de steeds complexere economische wereld almaar groter wordt.”

Wat was uw mooiste en wat uw moeilijkste moment in uw eerste jaar als CEO?

WILMOTS. “Het mooiste moment was dat waarop ik een eerder behoudsgezinde collega onze nieuwe strategie met veel enthousiasme hoorde verkondigen aan een groep jonge medewerkers. Het moeilijkste moment kan ik mij als voluntaristisch optimist niet herinneren.”

Wat hebt u dit jaar geleerd?

WILMOTS. “Dat het soms meer tijd neemt dan verhoopt om anderen ertoe te bewegen beslissingen in de praktijk om te zetten. Dan mag je vooral je diplomatie en geduld niet verliezen.”

Eind 2010 vond u het belangrijk dat BDO zou blijven groeien. Terwijl managementgoeroes zoals de Brit Tim Jackson verkondigen dat groei geen primair doel meer mag zijn.

WILMOTS. “Groei is geen doel op zich. BDO België wil rendabel groeien zonder zijn menselijke waarden te verliezen. Groei om de groei interesseert ons niet. Maar ik voel dat ons potentieel om rendabel te blijven groeien groot is”

Durft u na één jaar te zeggen dat u bepaalde zaken anders zou aanpakken?

WILMOTS. “Het was een van mijn ambities iedereen zijn taken met meer focus te laten uitvoeren en zo aan efficiëntie te winnen. Dat is het voorbije jaar soms onvoldoende gebeurd. Ik zal dat principe dan ook met nog meer nadruk verdedigen. En voorts geef ik toe dat wij moderne manieren van communiceren zoals Facebook en Twitter te laat als speerpunt in het communicatiebeleid hebben opgenomen. Dat moet veranderen.”

Bent u erin geslaagd géén worcaholic te zijn?

WILMOTS. “Daarin heb ik gedeeltelijk gefaald. Maar ik heb me ernstig voorgenomen meer tijd te maken voor beweging. Mens sana in corpore sano, dat moet de bedoeling zijn.”

K.C.

“Groei om de groei interesseert ons niet”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content