HANS DE SUTTER (57): ‘MOBILITEIT IS VOOR LOGISTIEKE INVESTERINGEN SUPERBELANGRIJK’

Hans De Sutter opent begin juni het Benelux-kantoor van TGW Logistics in het Nederlandse Roosendaal. TGW is een Oostenrijkse familiale groep die gespecialiseerd is in geautomatiseerde oplossingen voor logistiek en distributie. De Sutter bewerkt momenteel met een zevental medewerkers de Belgische en de Nederlandse markt voor automatische magazijnen. De Gentenaar mikt op een marktaandeel van 15 tot 20 procent. Hij zoekt nu vooral ervaren ingenieurs en programmeurs. De Oostenrijkse technologiegroep wil een volwaardige vestiging in Roosendaal uitbouwen.

Hoe was uw eerste jaar aan het hoofd van TGW Benelux?

HANS DE SUTTER. “Het was een heel druk en veelzijdig opstartjaar. Ook een jaar van emoties. Er was niet alleen de uitbouw van het team en de keuze van de vestigingsplaats. We hebben ook twee gigantische projecten gewonnen. Voor de distributiecentra van TVH in Waregem en Bol.com in Waalwijk zullen wij de logistiek automatiseren. Mijn eerste jaar hier was geen rollercoaster, maar een raket. Het is allemaal veel sneller gegaan dan dat we hadden gedacht.”

Waarom koos u voor Nederland als locatie voor het Benelux-kantoor?

DE SUTTER. “We hebben de mogelijkheden in België en Nederland bestudeerd en beslist om Roosendaal te kiezen. Het beste van twee werelden. Roosendaal is net over de grens en van daaruit is het makkelijk klanten in België en Nederland te benaderen en om medewerkers uit de twee landen aan te trekken. Belangrijk was ook de bereikbaarheid.”

Blijft de markt van de automatische magazijnen boomen?

DE SUTTER. “TGW heeft in vijf jaar zijn omzet verdubbeld. De plannen liggen op tafel om dat te herhalen de komende vijf jaar. We realiseren een omzet van 475 miljoen euro met 2500 medewerkers wereldwijd. Onze groei komt onder andere door de explosie van de e-commerce. Spelers zoals Amazon, Bol.com en Zalando moeten hun logistiek apparaat nu ferm uitbouwen en dat is onze kernbusiness. Wij groeien mee.”

Nederland staat sterk in e-commercelogistiek. Ziet u een inhaalbeweging gebeuren in ons land?

DE SUTTER. “E-commerce staat een stuk verder in Nederland dan in België. Bol.com en Coolblue zitten met grote distributiecentra in Nederland. België probeert nu op die trein te springen en dat is niet vanzelfsprekend. Alles zal afhangen van de dynamiek hier. De Nederlanders hebben hun les geleerd na het Nike-verhaal. De Belgen hebben die strijd gewonnen. Nu is het weer aan België om het land aantrekkelijker te maken voor e-commercelogistiek. De wetgeving op nachtarbeid is aangepast, maar er zijn nog obstakels. De verkeersknoop rond Antwerpen blijft een gigantisch probleem voor veel bedrijven. Mobiliteit is voor logistieke investeringen superbelangrijk.”

Wat zijn uw prioriteiten voor de komende jaren?

DE SUTTER. “De Benelux-organisatie die we nu hebben opgestart, verder uitbouwen. Dat betekent mensen rekruteren en nieuwe projecten binnenhalen. Op termijn zullen we hier met veertig à vijftig mensen werken. De prioritaire projecten liggen in de retailsector. E-commerce is een kans voor ons. Er komt nog heel wat op ons af. Kijk naar de evolutie van de homeshoppingcentra in Groot-Brittannië. Consumenten winkelen en laten hun goederen thuis afleveren. Daar hebben we in de Benelux nog een achterstand. Het wordt een van mijn opdrachten hier met de retailers rond de tafel te zitten om na te gaan hoe we dat kunnen aanpakken.”

K.D.C.

“Mijn eerste jaar hier was geen rollercoaster, maar een raket”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content