Hannibal is geen beurskraker

Hannibal lokt hopen toeschouwers naar de bioscoop. Toch zit er amper beweging in de koers van de filmmaatschappij die de prent uitbrengt.

De filmsector is voor de beleggingswereld dikwijls een bron van zorgen. De aandeelhouders van Kinepolis weten daar alles van, want de koers van dit aandeel heeft op de beurs van Brussel een steile duik gemaakt. Kinepolis brandde de vingers aan het Duitse CinemaxX en werd bovendien geconfronteerd met het uitblijven van een nieuwe kaskraker à la Titanic.

Andere uitbaters van bioscoopcomplexen worstelen met hetzelfde probleem. In de Verenigde Staten moest Loews Cineplex Entertainment bescherming zoeken onder Chapter 11 van de Amerikaanse handelswetgeving, dat bedrijven in moeilijkheden een paraplu aanreikt om zich te beschermen tegen de schuldeisers. Loews zoekt nu een uitweg uit het financiële moeras waarin het bedrijf is beland.

Toch zijn er nog bedrijven uit de sector die het redelijk goed doen. Een voorbeeld daarvan is het Duitse Constantin Films. Deze filmproducent zag zijn operationele winst vorig jaar verdubbelen. Constantin is de grootste Duitse filmleasingmaatschappij. Op de Neuer Markt noteert het aandeel tegen een derde van de piekkoers van vorig jaar, maar de jongste maanden is de koers toch weer flink gestegen.

In de VS lopen er momenteel in de bioscopen een viertal kaskrakers. We kijken even of die invloed hebben op de beurskoers van het bedrijf dat de film uitbracht.

1. Metro Goldwyn (Hannibal)

In de VS is Hannibal, het vervolg op The Silence of the Lambs, aan een onstuitbare opmars bezig. Anthony Hopkins speelt opnieuw de rol van de intelligente moordenaar Hannibal Lecter. Hannibal wordt uitgebracht door Metro Goldwyn, dat onder het symbool MGM op de New York Stock Exchange noteert. Ondanks het succes van Hannibal zit er weinig beweging in de koers van Metro Goldwyn. De koers beweegt rond 20 dollar, ten opzichte van een bodemkoers op 14 en een piekkoers op 30 dollar. Tegen een koerswinstverhouding van ruim zeventig is Metro Goldwyn een ronduit duur aandeel. Wie op deze koersniveaus de stukken wil kopen, moet al een enthousiaste fan van Anthony Hopkins en/of Hannibal the Cannibal zijn.

2. Viacom (Down to Earth)

Een tweede film die het goed doet aan de kassa’s in de Verenigde Staten is Down to Earth. De komiek Chris Rock speelt daarin de rol van een zwarte man die sterft en terug naar de aarde wordt gestuurd als een oude blanke man. Viacom (VIA) is een mediabedrijf van respectabele omvang. Eén film die het goed doet aan de kassa volstaat daarom niet om de koers op te krikken. Onlangs heeft het bedrijf radiogroep Infinity Broadcasting opgeslorpt. Viacom is in volle beweging en dat verklaart waarom het boekjaar 2000 met een verlies werd afgesloten.

3. Walt Disney (School’s Out)

Walt Disney (DIS) scoort ook opnieuw in de filmzalen, ditmaal met School’s Out. Walt Disney realiseerde vorig jaar een winst per aandeel van 0,60 dollar, waardoor op basis van de huidige koers de koerswinstverhouding ongeveer vijftig bedraagt. We moeten er rekening mee houden dat de koers van het aandeel toch een flink stuk onder de jaarpiek op 43 dollar noteert. De meeste analisten die het aandeel volgen, hebben nog steeds een koopadvies.

4. AOL Time Warner (Sweet November)

America Online Time Warner (AOL) is de grootste mediagroep in de wereld. Het aanbod aan producten bestrijkt zowat de hele mediasector, waaronder dus ook film. Met Sweet November heeft de groep momenteel de vierde grootste succesfilm in de Amerikaanse bioscopen lopen. De fusie tussen America Online en Time Warner is nog in volle afwikkeling. Intern is er binnen het bedrijf heel wat aan het veranderen, wat veel geld kost. Dat verklaart waarom het bedrijf over het meest recente boekjaar een verlies per aandeel van iets meer dan 1 dollar meldde. AOL Time Warner heeft op de beurs ooit betere tijden beleefd, getuige de toch wel flink gedaalde koers. Het ziet er niet naar uit dat één succesje aan de kassa zal volstaan om de koers op te krikken.

Jos Sterk

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content