HANDIGE FRERE
DE WINST VAN DE BELGEN.
Het is de toekomstige gebrekkige rentabiliteit van Sabena solo, dus zonder industriële partner, die Swissair tot de rekensom van 6 miljard frank voor 49,5 % van het kapitaal van Sabena heeft gebracht. Voor eenzelfde bedrag kocht Finacta zich in 1992 in voor 37,5 % van Sabena.
Van Finacta is Sabena nog niet af. “Er bestaat een princiepsakkoord met Air France, ” zegt Eric Smit, de kabinetschef van federaal Verkeersminister Elio Di Rupo die ook de aandacht trok van de advokaten van Swissair door zijn onderhandelingstalenten. “Air France is bereid uit het kapitaal van Sabena te stappen en wil haar startinvestering (nvdr 670 miljoen Franse frank of 4 miljard Belgische frank) terug, plus intrest. ” Toch moet Smit toegeven dat er nog niets officieel is ondertekend. Nadeel in de hele affaire, dit erkent ook Smit, is dat Air France weet dat Swissair weigert in te treden in het kapitaal van Sabena zolang Air France aandeelhouder is. Een aantal waarnemers meent overigens dat Sabena en Swissair een beetje te snel van stapel zijn gelopen en al hun kaarten op tafel hebben gelegd. Zegt Smit : “Voor ons is het duidelijk. Indien Swissair niet in het kapitaal van Sabena treedt, mag (nvdr moet ?) Air France rustig aandeelhouder blijven. Hoewel iedereen moet toegeven dat ze niet echt hun rol van industriële aandeelhouder hebben gespeeld. “
Toch blijkt niet de Franse luchtvaartmaatschappij het probleem. Het addertje schuilt dieper onder het gras en iets dichter bij huis. Met name bij de Belgische minderheidsaandeelhouders, die indertijd voor de Belgische verankering moesten zorgen : in de onderneming naar Belgische recht, Finacta NV, brachten GBL, Gemeentekrediet en andere Belgische institutionelen 500 miljoen frank in cash in en onderschreven ze integraal een obligatielening van anderhalf miljard frank (250 miljoen Franse frank).
“Deze obligatielening heeft een gewaarborgde opbrengst van 8 %, ” aldus Eric Smit. “Op de koop toe is er een put die niet te onderschatten valt. ” Kommentaar van een betrokken partij : “Albert Frère heeft goed voor zichzelf gezorgd (nvdr Frère, of beter gezegd zijn advokaat en rechterhand, heeft de leiding genomen van het consortium van Belgische minderheidsaandeelhouders). ” Nu blijkt de datum van de vervaldag van het kontrakt en bijgevolg die voor het uitoefenen van de put akelig dichterbij te komen : 30 juni aanstaande. “Wat maakt dat wij met Albert Frère & Co onderhandelen om van Air France af te geraken, ” aldus Smit lakoniek. Net zoals Air France willen de Belgen terug wat ze erin gestoken hebben, inclusief die 8 % op de obligatielening. Nu was deze 8 % rente gewaarborgd door… Air France. Maar Air France wil haar niet betalen. Eric Smit : “We begrijpen het standpunt van Air France-voorzitter Christian Blanc, de opvolger van Attali. De man heeft bij zijn aantreden wel wat ontdekkingen gedaan. Blanc vindt dat wij die rente moeten betalen. ” En zo verzwaart, onder het motto vele kleintjes maken een groot, de faktuur voor de Belgische staat voor het uitkopen van Finacta gestaag : enkele tientallen miljoenen frank voor de put, enkele tientallen miljoenen intrest voor Air France, enkele tientallen miljoenen voor de Belgische minderheidsaandeelhouders…
ALBERT FRERE Bedong goede voorwaarden voor de Belgische verankering in Sabena.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier