Haal het beste uit uw team
Bedrijven halen zelden het beste uit elk teamlid. Volgens een onderzoek in het Amerikaanse managementblad Harvard Business Review komt dat omdat de teamleden met het meeste zelfvertrouwen en zin voor initiatief het voortouw nemen, terwijl anderen misschien meer over het onderwerp weten.
Het Amerikaanse onderzoek, waarbij studententeams als proefpersonen fungeerden, toonde aan dat ploegen die eerst een inventaris maakten van de relevante kennis van elk teamlid, beter presteerden dan ploegen waarin iemand met veel zelfvertrouwen spontaan de leiding nam.
Wanneer er een nieuw projectteam wordt samengesteld, laat de teamleden dan eerst even nagaan welke vaardigheden en kennis ze precies hebben. Dat hoeft niet lang te duren, maar het zorgt er wel voor dat degene met de meeste informatie of ervaring de lijnen uitzet. Dat is beter dan te wachten tot die extroverte collega met bakken zelfvertrouwen het initiatief neemt omdat er anders toch niets gebeurt.
Deze korte oefening om na te gaan wat elk lid de ploeg bijbrengt, helpt het team tegelijk om zijn opdracht beter te begrijpen en te analyseren welke vaardigheden er nodig zijn.
Benny Debruyne
Bron: Harvard Business Review
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier