Gulzige afvalzuigers

© Raphaël Demaret

Als onze steden proper zijn, dan is dat onder meer te danken aan het Belgische bedrijf dat de Glutton maakt. Lange Christian palmde vanuit Andenne met zijn technologie de vijf continenten in.

Belgische markt volledig veroverd

In twee decennia is Lange Christian erin geslaagd naam en faam te verwerven in de aparte sector van de stadsschoonmaak. “Wij zijn aanwezig op alle continenten, in meer dan 5000 steden”, zegt Christian Lange, de baas van het bedrijf. De expansie kent geen grenzen. Hij mikt op steden en gemeenten met minstens 10.000 inwoners. “Ons land telt 333 van zulke steden en gemeenten, en die bezitten allemaal minstens een van onze stofzuigers.” Het bedrijf zag zijn omzet volgens Trends Top in 2017 stijgen tot 12,8 miljoen euro, met een kasstroom van 1,6 miljoen euro en 927.216 euro winst van het boekjaar.

Een succes dat volgens de bedrijfsleider onder meer te verklaren valt door het imago waarmee zijn machines worden geassocieerd. “Eigenlijk hebben wij het beroep van straatveger opnieuw uitgevonden. Onze stofzuigers maken het werk van de straatvegers niet alleen makkelijker, ze waarderen het ook op”, zegt de bedrijfsleider. Hij maakt zich sterk dat zijn Glutton-machines, die 15.000 euro per stuk kosten, geen bedreiging vormen voor de werkgelegenheid. “Integendeel, de Glutton creëert werk. Straatvegers vinden is niet zo eenvoudig. De technologische dimensie van onze stofzuiger maakt het beroep aantrekkelijker.” Lange Christian breidde zijn gamma uit met de Glutton Zen, een compacte elektrische veegmachine met een cabine voor de bestuurder.

1. Ontwikkeling Christian Lange uit Namen bedacht de Glutton. Het eerste toestel werd in 1996 ontwikkeld. Sinds die eerste versie heeft de zelfrijdende schoonmaakmachine die stedelijk en industrieel afval opzuigt een fikse evolutie doorgemaakt. Zo kwam er onder meer een elektrische versie.
1. Ontwikkeling Christian Lange uit Namen bedacht de Glutton. Het eerste toestel werd in 1996 ontwikkeld. Sinds die eerste versie heeft de zelfrijdende schoonmaakmachine die stedelijk en industrieel afval opzuigt een fikse evolutie doorgemaakt. Zo kwam er onder meer een elektrische versie. “Vandaag doen tien mensen onderzoek en ontwikkeling, om de machine voortdurend te verbeteren”, zegt Julie Scheveneels, marketingassistente bij Lange Christian SA, het bedrijf achter het merk.© Raphaël Demaret
2. Elektrische bedrading Alle elektrische onderdelen worden ter plaatse gemonteerd. Voor een Glutton zijn zes types elektriciteitsdraden nodig. Die vormen een vijftiental vlechten. De onbewerkte draden - op bobijnen geleverd - worden gesneden, gestript, gekrompen en met mantels omhuld.
2. Elektrische bedrading Alle elektrische onderdelen worden ter plaatse gemonteerd. Voor een Glutton zijn zes types elektriciteitsdraden nodig. Die vormen een vijftiental vlechten. De onbewerkte draden – op bobijnen geleverd – worden gesneden, gestript, gekrompen en met mantels omhuld.© Raphaël Demaret
3. Pre-assemblage In een Glutton zitten ruim duizend componenten. Het merendeel van de onderdelen wordt vooraf geassembleerd en pas dan op het apparaat gemonteerd.
3. Pre-assemblage In een Glutton zitten ruim duizend componenten. Het merendeel van de onderdelen wordt vooraf geassembleerd en pas dan op het apparaat gemonteerd. “Dat geldt onder meer voor de zuiggroep. Die ontwikkelen wij grotendeels zelf omdat er op de markt geen te vinden is”, zegt Julie Scheveneels.© Raphaël Demaret
4. Koetswerk De koetswerken in polyester die rond de stofzuigers komen, zijn bij aankomst in de fabriek in Andenne onbewerkt. Er moet nog worden geschaafd aan de vorm en er zijn nog enkele aanpassingen nodig, zoals het uitsnijden van een opbergkastje. Het koetswerk krijgt ook reflecterende en schokdempende strips.
4. Koetswerk De koetswerken in polyester die rond de stofzuigers komen, zijn bij aankomst in de fabriek in Andenne onbewerkt. Er moet nog worden geschaafd aan de vorm en er zijn nog enkele aanpassingen nodig, zoals het uitsnijden van een opbergkastje. Het koetswerk krijgt ook reflecterende en schokdempende strips.© Raphaël Demaret
5. Assemblage De diverse onderdelen worden stevig op het chassis bevestigd. Tot slot wordt ook het dashboard van bedrading voorzien. Van daaruit worden, via een veertigtal verbindingen, alle functies van de machine aangestuurd.
5. Assemblage De diverse onderdelen worden stevig op het chassis bevestigd. Tot slot wordt ook het dashboard van bedrading voorzien. Van daaruit worden, via een veertigtal verbindingen, alle functies van de machine aangestuurd.© Raphaël Demaret
6. Plaatsing Tijd om de laatste onderdelen zoals de achterklep en de zuigbuis te monteren. Andere opties - het opbergkastje bijvoorbeeld - ronden de assemblage af. Vervolgens onttrekt een kap in polyester al die technologie aan het oog.
6. Plaatsing Tijd om de laatste onderdelen zoals de achterklep en de zuigbuis te monteren. Andere opties – het opbergkastje bijvoorbeeld – ronden de assemblage af. Vervolgens onttrekt een kap in polyester al die technologie aan het oog.© Raphaël Demaret
7. Kwaliteitscontrole Het laatste nazicht duurt circa twee uur. De zuigkracht, de waterdichtheid, de lichten, alles wordt gecontroleerd. Is iets niet in orde, dan wordt het toestel aangepast zodat het niet terug naar de productieketen moet.
7. Kwaliteitscontrole Het laatste nazicht duurt circa twee uur. De zuigkracht, de waterdichtheid, de lichten, alles wordt gecontroleerd. Is iets niet in orde, dan wordt het toestel aangepast zodat het niet terug naar de productieketen moet.© Raphaël Demaret
8. Verpakking Een Glutton weegt meer dan  300 kilo en wordt in één stuk getransporteerd, klaar voor gebruik.
8. Verpakking Een Glutton weegt meer dan 300 kilo en wordt in één stuk getransporteerd, klaar voor gebruik. “Soms gebeurt het vervoer per schip. We moeten alle voorzorgsmaatregelen treffen om schade door vocht of schokken uit te sluiten. Vandaar dat we ons eigen inpakatelier hebben opgezet. We gebruiken onder meer aangepaste laadborden. Elke machine wordt verpakt in een beschermend omhulsel van plastic en hout”, licht Julie Scheveneels toe.© Raphaël Demaret
Gulzige afvalzuigers

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content