Guido Dumarey wil Van Hool overnemen nà faillissement: ‘De busproductie moet in België zijn’
Guido Dumarey (ex-Punch Internationaal) is kandidaat om de noodlijdende busbouwer Van Hool over te nemen. Volgens Dumarey, bijgenaamd de ‘bedrijvendokter’ uit de automobielsector, zouden na een faillissement 1.800 van de 2.500 jobs gered kunnen worden.
Dat meldt de krant De Standaard en is door Dumarey bevestigd aan Trends-Kanaal Z.
Dumarey zegt ervan overtuigd te zijn dat Van Hool een toekomst heeft, maar niet binnen de bestaande structuur met een schuldenberg van 400 miljoen euro. Hij pleit daarom voor een faillissement, gekoppeld aan een zeer snelle doorstart.
Opvallend: Dumarey maakt zich sterk dat hij het volledige productgamma van Van Hool kan behouden, liefst zelfs maximaal in Koningshooikt. Dus niet alleen de rendabele industriële voertuigen, zoals tank- en containertrucks, en de luxebussen, maar ook de stadsbussen.
Meer standaardisatie
“Wat stadsbussen betreft, zou ik werken op meer standaardisatie. Je kan niet automatiseren als je niet gestandaardiseerd hebt,” zegt Dumarey aan Trends-Kanaal Z.
“En ook: als je vandaag de vier grote spelers bekijkt, Mercedes, Iveco, MAN en Volvo, dan denk ik dat alleen een platform doen te duur, te lang en te risicovol is.
“En op de loer liggen Chinezen die vele malen groter zijn. Dan is samenwerking beter. Zeker voor elektrische bussen heeft Van Hool zelf te weinig kennis over bijvoorbeeld batterijtechnologie.”
Lees verder onder deze analyse van sectorexpert Wolfgang Riepl
‘1.800 jobs redden’
Voor Dumarey ligt de oplossing niet in Noord-Macedonië. “Daar kunnen misschien componenten gemaakt worden, maar ik vind dat de busproductie in België moet zijn.”
Toch blijft jobverlies onvermijdelijk, alleen misschien niet zo groot als gevreesd. Dumarey: “Ik denk dat we een reductie moeten doen van ongeveer 2.500 naar 1.800 jobs. Onder natuurlijk bepaalde voorwaarden. De Lijn moet op een correcte manier een klant blijven.”
Guido Dumarey
Guido Dumarey maakte faam met Punch International en bouwde intussen met Punch Powerglide een nieuwe industriële groep uit, met fabrieken in Frankrijk, Italië en het Verenigd Koninkrijk.
Vorig jaar kocht hij in het Verenigd Koninkrijk nog Woodall Nicholson, een producent van kleinere bussen die in de problemen was geraakt.
Lees ook:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier