Groene fiscaliteit vergt visie

Alain Mouton

ELECTORALE zenuwachtigheid leidt ertoe dat zowat elke politicus tegenwoordig mee op de kar van de klimaatmarsen wil springen. Vlaams minister van Milieu Joke Schauvliege (CD&V) kwam tot het inzicht dat “het moet gedaan zijn met die spotgoedkope vliegtickets”. En dus zit er een extra belasting op vliegtuigtickets aan te komen. Al wordt dat niet zo gezegd. Het zal “een toeslag” zijn.

Een paar dagen daarvoor had CD&V-voorzitter Wouter Beke het over de “vergroening” van het bedrijfswagenpark. Op zich geen probleem mee, maar de ervaring leert dat zo’n maatregel dreigt uit te draaien op een platte belastingverhoging. Voor bedrijven én werknemers, want een bedrijfswagen is zo populair in België omdat de lasten op arbeid extreem hoog blijven.

En zo komen we terecht bij de oude Belgische ziekte: de steekvlampolitiek, ook en vooral fiscaal. Er ontstaat maatschappelijke druk rond een bepaald thema – in dit geval dus het klimaat – en er wordt vlug vlug voor een gemakkelijkheidsoplossing gekozen.

Terwijl de vergroening van de fiscaliteit visie vergt. Want ja, hier heeft België nog een weg af te leggen. De milieubelastingen zijn in België goed voor 4,5 procent van de totale belastingen. In de Scandinavische landen is dat het dubbele. De ecoheffingen kunnen dus gerust omhoog, als die echt tot een gedragsverandering leiden die het milieu ten goede komt. En in België wordt elke nieuwe belasting het best gecompenseerd door een lagere belasting elders. Een groene taxshift is welkom. Hogere milieubelastingen mogen royaal worden gecompenseerd door de verdere verlaging van de lasten op arbeid en de personenbelasting. En die taxshift mag netto zelfs een taxcut zijn.

De ecoheffingen kunnen gerust omhoog, als die echt tot een gedragsverandering leiden.

Al wordt dat laatste moeilijk. Als de begroting de komende jaren maar niet op orde raakt, zal de een of andere ad-hocbelasting het licht zien, wellicht met een groen sausje erover, om de publieke opinie te paaien. De kans is klein dat die taks daadwerkelijk een milieuvervuilende activiteit afremt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content