Groene letters

Jomi Hemschoote verkoopt voor 120 miljoen frank bladen en audiovisuele programma’s aan amateur-tuiniers en agrariërs. Een zomerse niche met groeischeuten. De tuin werd een aanzetstuk van het chique interieur.

De grasmachine ronkt, aan het stuur zit niet Jomi Hemschoote van Rekad, hij vindt geen tijd voor het eigen groen. Jomi Hemschoote heeft de handen vol met het uitgeven van een indrukwekkend pakket groenbladen. Dat doet hij in een ruim kantoor achter zijn villatuin in Herentals. Niets remt Rekad in de omarming van de groene branche, het tijdschrift Varkensbedrijf én Fleur Magazine, voor de bloemendetailhandel, horen erbij.

De familiale uitgeverij Rekad van de Bruggeling Hemschoote start in 1980 met een reclameblad voor de agrariërs in België en Nederland. Daarop volgt het tijdschrift Agramagazine, gericht op de landbouw én de tuinbouw. Jomi Hemschoote: “Dat bleek een moeilijke combinatie te zijn, we hebben het blad gesplitst in Agramagazine en Tuinbouwmagazine.” Van Agramagazine werd afgeleid De Loonwerker en Landbouwtechniek en Varkensbedrijf. Groen Magazine over tuinen, bloemen en sierteelt volgde, met een Franse editie, Espaces Verts. Vandaag zijn de publieksbladen Hobbytuin, Jardins & Loisirs, Fleur Creatief, Fleur Créatif; in de professionele tak zitten Akkerbouw & Veeteelt, Varkensbedrijf, Entreprise Agricole, Loonwerker en Landbouwtechniek. Liefdeswerk is De Lelie van Rik Dedapper, het tweemaandelijkse magazine voor biologisch tuinieren.

Rekad tekent met twaalf vaste medewerkers een omzet op van 120 miljoen frank; 38% vloeit uit de professionele markt, 62% uit de publiekssector. Het vakgedeelte krimpt door de terugloop van het aantal land- en tuinbouwers en de dalende advertentie-inkomsten (“Vroeger waren er twaalf tractormerken, vandaag vier,” zucht Jomi Hemschoote.) De oplages schommelen tussen 1500 en 50.000 exemplaren (bijvoorbeeld Fleur Creatief, dat driemaal per jaar verschijnt). De omzet wordt voor 60% verdiend met de advertenties, voor 40% met de verkoop. Landbouwleven van Groupe Rossel (bekend van Le Soir) en Boer en Tuinder, en andere bladen, van de Boerenbond zijn concurrenten. “Onze bladen zijn echter fraaier van opmaak en richten zich op de jonge boeren-managers,” zegt Jomi Hemschoote. Met Generale Bank en het ministerie van Landbouw reikt Rekad de Agrafiek-prijs uit voor de ondernemende boer van het jaar. De uitgever verwaarloost het boek niet; Daniël Ost schreef een bijbel over het bloemschikken, een vaardigheid die hem tot over de grenzen befaamd maakt.

TELEVISIE.

Rekad Producties maakt soft gesponsorde groenprogramma’s voor radio en tv. RTBF Radio (15 minuten) en la Une (23 minuten) (400.000 kijkers) zijn afnemers. Om de Tuin vergroende zes jaar de VRT, maar werd afgevoerd onder Bert De Graeve omdat het kijkersaantal onder de 500.000 zweefde. Jomi Hemschoote, bitter: “Terwijl de VRT stopte, begon VTM met een tuinprogramma.” Sedert maart straalt Rekad uit via The Narrow Casting Company, doelgroepentelevisie voor tuin, landbouw, medici, Kmo-Partners, gezondheid. “Er is veel minder contact met de kijkers, want TNCC heeft voorlopig een zwakkere bekendheid dan VRT,” constateert Jomi Hemschoote.

Eigen reizen ontstonden uit de synergie van bladen, tv en radio. Rekad bezocht in de lente de Chelsea Flower Show. “Op een bepaald ogenblik boden we twaalf reizen per jaar aan. Tien jaar geleden vertrokken we met 120 mensen naar Canada, maar de commercialisering begon te slabakken. Voor de twee reizen van vandaag wordt het te duur om een voltijdse medewerker te hebben,” aldus Jomi Hemschoote.

Rekad startte op een maagdelijke markt. “Vandaag tel ik een handvol Belgische concurrenten en Nederlanders. In elk bladenrek liggen nu acht à tien groentijdschriften, vijf jaar geleden slechts één à twee stuks. Rekad is te bescheiden. Nederland vraagt spontaan naar bijvoorbeeld Fleur Creatief. Dat gaan we uitbouwen, soms langs een partnerschap met de leden van de groenuitgeversbond Horti-Media Europe.”

F.Cr.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content